ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Chemie


Irena Petráňová, 1+1  týdně, P
1. Pozorování, pokus a bezpečnost práce
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - určí společné a rozdílné vlastnosti látek
  • - pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a bezpečně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost, posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí

• vlastnosti látek – barva, zápach, skupenství a jeho změny, hustota, rozpustnost, tepelná a elektrická vodivost

• nebezpečné látky a přípravky – H-věty, P-věty, piktogramy a jejich význam

• zásady bezpečné práce – ve školní pracovně (laboratoři) i v běžném životě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

2. Směsi
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - určí společné a rozdílné vlastnosti látek
  • - rozliší směsi a chemické látky
  • - vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení
  • - navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení; uvede příklady oddělování složek v praxi

• pojmy - chemicky čistá látka, směs, složka směsi

různorodé směsi - suspenze, emulze, pěna, dým a mlha

• stejnorodé směsi – kapalné, pevné a plynné roztoky, hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku; rozpouštědlo a rozpouštěná látka, koncentrovanější, zředěnější, nasycený a nenasycený roztok

oddělování složek směsí – usazování, odstřeďování, krystalizace, filtrace, destilace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Matematika

9. ročník

Rovnice a soustavy rovnic

Matematika

7. ročník

Procenta

3. Voda, vzduch a oheň
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití, uvede příklady znečišťování vody a vzduchu
  • - aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe

•  voda – skupenství, složení, koloběh vody na Zemi, destilovaná, pitná, užitková, odpadní; výroba pitné vody; význam vody pro život na Zemi a způsoby ochrany

• vzduch – složení, čistota ovzduší, význam kyslíku pro život na Zemi, ozonová vrstva, zdroje znečištění vzduchu a způsoby ochrany

•  oheň – princip hašení, hasicí prostředky, význam tříd nebezpečnosti hořlavin, chování při požáru, první pomoc při popálení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Výtvarná výchova

8. ročník

Kresba

4. Částicové složení látek a chemické prvky
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - používá pojmy atom, molekula ve správných souvislostech
  • - orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti

• částicové složení látek – molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony, anionty, kationty

chemické prvky – názvy, značky, protonové číslo

chemické sloučeniny – chemická vazba, chemický vzorec, názvosloví jednoduchých anorganických sloučenin

periodická tabulka prvků – periody a skupiny, rozlišení kovů, polokovů a nekovů,  vlastnosti a použití vybraných prvků

5. Anorganické sloučeniny
Dotace učebního bloku:   20
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - porovná vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, kyselin, hydroxidů a solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí
  • - orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku univerzálním indikátorovým papírkem a uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi

oxidy – názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, skleníkový efekt, globální oteplování

kyseliny a hydroxidy – kyselost a zásaditost roztoků; vlastnosti, vzorce, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů

soli kyslíkaté a bezkyslíkaté – vlastnosti, použití vybraných solí (chlorid sodný, jedlá soda, minerální vody)

6. Chemické reakce
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe
  • - rozliší a zapíše rovnicí výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí a zhodnotí jejich využívání
  • - aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu

• chemické reakce – zákon zachování hmotnosti, chemické rovnice, látkové množství, molární hmotnost

faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí – teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek, katalýza

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.