Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Výchova k občanství
Člověk hledá sám sebe
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Člověk jako osobnost, temperament, charakter, charakterové vlastnosti |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 8. ročník Co se děje? Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 8. ročník Svět fantazie Tělesná výchova 8. ročník Zdraví a hygiena Výchova ke zdraví 8. ročník Péče o zdraví - návykové látky Výchova ke zdraví 8. ročník Péče o zdraví - výživa a zdraví Výchova ke zdraví 8. ročník Partnerský vztah, rodina a rodičovství a oblast sexuality |
Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Vztahy mezi lidmi Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Moje budoucnost Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Vztahy mezi lidmi Výtvarná výchova 8. ročník Svět fantazie Anglický jazyk 8. ročník Co se děje? Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost |
Možnosti vzdělávání
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Svět vzdělávání - přehled o středních školách v regionu, celkový přehled o konkrétních profesích a povoláních, informace o průběhu přijímacího řízení na SŠ Svět práce - vztah mezi vzděláním a uplatněním na trhu práce, přehled o požadavcích trhu práce na absolventy škol |
||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
exkurze návštěva Úřadu práce V ČK |
Státní správa a samospráva
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 8. ročník Literární výchova Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce |
Právní řád ČR
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Právní řád ČR Lidská práva - historie a dokumenty - LZPS, VDLP a Úmuva o právech dítěte |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost Informatika 8. ročník Hromadné zpracování dat | |||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
krátkodobé projekty Než dostaneš občanský průkaz - beseda |
Ústava ČR
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Státní svátky a významné dny, významné osobnosti naší historie Ústava ČR jako nejvyšší zákon státu - Preambule, 8 hlav, 113 článků, 3 typy státní moci Volební systém - politické spektrum, role médií |
||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
krátkodobé projekty Proč potřebujeme zákony? - beseda s praktickou ukázkou |
Obrana vlasti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Složky obrany státu - Armáda ČR, dobrovolné zálohy, mezinárodní působení AČR jako součásti NATO Ochrana státu v mimořádných situacích - složky IZS |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
- 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.