Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Český jazyk a literatura
Jazyková výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Obecné výklady o českém jazyce, jazyky slovanské Souvětí: podřadné i souřadné |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Výchova k občanství 8. ročník Člověk hledá sám sebe Výchova k občanství 8. ročník Státní správa a samospráva Dějepis 8. ročník Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol. Dějepis 8. ročník Svět od pol. 17. století a v 18. století Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození |
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Charakteristika literární nebo filmové postavy Subjektivně zabarvený popis = líčení Výpisky, výtah - hlavní myšlenky textu Úvaha - vytváření vlastního názoru Procvičování komunikačních dovedností
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Zařazování DÍLEN PSANÍ |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti |
Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Vztahy mezi lidmi Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Moje budoucnost Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Dopis Výchova k občanství 8. ročník Člověk hledá sám sebe Anglický jazyk 8. ročník Co se děje? Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost Anglický jazyk 8. ročník Můj život Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Filmy, divadlo, knihy Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Domov |
Literární výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Literární chronologie (do konce 19. století) Divadlo - drama - vývoj, divadelní profese ... Cestopisy
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Exkurze do divadelního zákulisí Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících (popř. čtenářských portfoliích) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti Dějepis 8. ročník Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol. Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození |
Výchova k občanství 8. ročník Státní správa a samospráva Dějepis 8. ročník Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol. Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození |
Dílna čtení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
Práce s vlastními knihami |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Vytváření čtenářského portfolia |
Recitace
třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)
OČJ
školní kolo pro žáky 8. - 9. ročníku
Próza a poezie
pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku
Soutěž v psaní dopisů
pro zájemce do 15 let odeslat do konce února
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
- 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.