ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Český jazyk a literatura


Lucie Schinková, 4+1  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozšiřuje svou slovní zásobu, pracuje na svém kultivovaném projevu
  • JV:naznačí stavbu souvětí S i P a na základě stavby souvětí umístí čárky › ve vlastním písemném projevu (článek) respektuje zásady české skladby i pravopisu

Obecné výklady o českém jazyce, jazyky slovanské
Jazykověda a její složky

Obohacování slovní zásoby  -  cizí jména vlastní a obecná slova přejatá - skloňování a pravopis

Tvarosloví - nepravidelnost ve skloňování, správné psaní
Slovesa - slovesný rod, vid (třídy a vzory - pouze informativně)
 
Skladba: 
Věta jednoduchá:  větné členy -  ZVČ  a  RVČ, několikanásobné větné členy, přístavek

Souvětí: podřadné i souřadné 
              významové poměry mezi souřadně spojenými VČ, vV a vH, grafy, interpunkce         
Zápor v ČJ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Výchova k občanství

8. ročník

Státní správa a samospráva

Dějepis

8. ročník

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KSV: na základě vlastní četby popíše a charakterizuje literární postavu › seznámí spolužáky se zvolenou postavou, zhodnotí její chování, vyjádří svůj ne/souhlas s jejím jednáním a ne/doporučí ji k četbě
  • ve skupině diskutuje o postavě, obhajuje či vyvrací své stanovisko
  • vysvětlí podstatu úvahy

Charakteristika literární nebo filmové postavy

Subjektivně zabarvený popis = líčení

Výpisky, výtah - hlavní myšlenky textu
Výklad (informativně)

Úvaha - vytváření vlastního názoru

Procvičování komunikačních dovedností

 

Komentář

Zařazování DÍLEN PSANÍ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Vztahy mezi lidmi

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Moje budoucnost

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Dopis

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk hledá sám sebe

Anglický jazyk

8. ročník

Co se děje?

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Anglický jazyk

8. ročník

Můj život

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Filmy, divadlo, knihy

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Domov

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LV: pojmenuje části dramatu a dějově je uspořádá na časové přímce známější hry a zařadí autory
  • po zhlédnutí divadelního představení svými slovy zhodnotí hraný kus a ne/doporučí jej spolužákům

Literární chronologie (do konce 19. století)

Povídky

Divadlo - drama - vývoj, divadelní profese ...

Science fiction

Cestopisy

 

Komentář

Exkurze do divadelního zákulisí

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících (popř. čtenářských portfoliích)


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Dějepis

8. ročník

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Výchova k občanství

8. ročník

Státní správa a samospráva

Dějepis

8. ročník

Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Dílna čtení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Práce s vlastními knihami

    Komentář

    Vytváření čtenářského portfolia

    Recitace

    třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

    OČJ

    školní kolo pro žáky 8. - 9. ročníku

    Próza a poezie

    pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

    Soutěž v psaní dopisů

    pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
    • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
    Kompetence k řešení problémů
    • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
    • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
    Kompetence komunikativní
    • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

      Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

    • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
    • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

      Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

    Kompetence sociální a personální
    • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
    • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
    • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
    Kompetence občanské
    • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
    • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
    • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
    • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
    • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
    • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
    Kompetence pracovní
    • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
    • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

      Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

    • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
    • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

      Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.