ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Dějepis


Eva Zálohová, 1+1  týdně, P
Svět od pol. 17. století a v 18. století
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    parlamentarismus, kapitalismus, absolutismus,baroko

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Jazyková výchova

    Hudební výchova

    8. ročník

    Poslechové činnosti

    Výtvarná výchova

    8. ročník

    Dějiny výtvarného umění

    Hudební výchova

    8. ročník

    Poslechové činnosti

    Výtvarná výchova

    8. ročník

    Dějiny výtvarného umění

    Osvícenství a Velká francouzská revoluce
    Dotace učebního bloku:   18
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • - vysvětlí reformy M.Terezie a Josefa II.
    • - zhodnotí myšlenky Deklarace lidských práv a s pomocí časové přímky objasní etapy Velké francouzské revoluce

    osvícenství, osvícenští absolutisté v Rakousku i v jiných státech, myšlenky VFR, Napoleon a války,

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Jazyková výchova

    Zeměpis

    8. ročník

    Makroregiony Evropy

    Hudební výchova

    8. ročník

    Poslechové činnosti

    Výtvarná výchova

    8. ročník

    Dějiny výtvarného umění

    Výchova k občanství

    8. ročník

    Státní správa a samospráva

    Česká společnost v době národního obrození
    Dotace učebního bloku:   12
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • - vysvětlí principy kapitalismu, vypravuje o životě ljednotlivých společenských vrstev oné doby
    • - vysvětlí pojem národní obrození a uvede přínos hlavních obrozenců
    • - dá do souvislosti výjej revoluce 1848 v Evropě a u nás
    • - uvede znaky bachovského absolutismu, zhodnotí osobnost K.H.Borovského

    příčiny, průběh a výsledky národního obrození, hlavní osobnosti a jejich přínos, revoluce 1848

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Jazyková výchova

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Literární výchova

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Literární výchova

    Svět a Habsburská monarchie v 2. pol. 19. stol.
    Dotace učebního bloku:   24
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • - doloží pozici Habsburků v Evropě a jejich úlohu v politickém, společenském a vojenském vývoji Evropy
    • - vysvětlí podstatu sporu Habsburků s českými stavy
    • - souvisle vypravuje o stavovském povstání a jeho důsledcích
    • - vypravuje o společenském, kulturním a politickém vývoji českých zemí ke konci 19.století

    průmyslová revoluce, změny ve společnosti, nejvýznamnější státy

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Jazyková výchova

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Literární výchova

    Hudební výchova

    8. ročník

    Poslechové činnosti

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Literární výchova

    Výtvarná výchova

    8. ročník

    Dějiny výtvarného umění

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
    • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
    • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
    • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
    Kompetence k řešení problémů
    • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
    • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
    Kompetence komunikativní
    • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
    • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
    • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
    • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
    • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

      Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

    • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
    • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
    • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
    Kompetence sociální a personální
    • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
    • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
    Kompetence občanské
    • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
    • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.