Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Výchova k občanství
Člověk hledající svět
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Životní názor - víra, náboženství, náboženské sekty, manipulace, závislost a samostatnost |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Dějepis 9. ročník Studená válka Výtvarná výchova 9. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Výtvarná výchova 9. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 9. ročník Člověk Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Anglický jazyk 9. ročník Čím budu |
||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
krátkodobé projekty Návykové látky - beseda Sekty - beseda Rasismus - beseda |
Hospodaření
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Majetek a vlastnictví - hmotné a duševní vlastnictví Tržní hospodářství - principy, trh práce, nabídka, poptávka, výroba, obchod, služby |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Dějepis 9. ročník Studená válka Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Informatika 9. ročník Autorské právo |
Právo pracovní a trestní
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Pracovní právo - náležitosti pracovní smlouvy Trestní právo - trestní odpovědnost, přestupek a trestný čin |
||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
krátkodobé projekty Trestní právo - beseda Pracovní smlouva - beseda |
Země - náš domov
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Dějepis 9. ročník Studená válka Fyzika 9. ročník Vesmír Přírodopis 9. ročník Ekologie Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Výtvarná výchova 9. ročník Příroda a její proměny Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Kultura Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Moderní doba |
Obrana vlasti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Média - práce s informacemi z hlediska bezpečnosti státu Nebezpečí mezinárodního terorismu a nutnost boje s ním Složky obrany státu - Armáda ČR, dobrovolné zálohy a mezinárodní působení AČR jako součásti NATO Ochrana státu v mimořádných situacích - složky IZS
|
||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
výukové programy a internet vyhledávání a třídění informací |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
- 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
- 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.
- 9. Provede finanční rozpočet, porovná náklady a zisk.
Žáci vypěstují sazenice salátu, kedlubny, rajčat apod., které potom škola prodává - zjistí náklady na semínka, odhadnou množství vypěstovaných sazenic, po prodeji porovnají příjmy a výdaje a spočítají zisk. Žáci vytvoří výtvarná díla a prodávají je na školní aukci pro rodiče apod.