Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Mediální výchova
Různé zdroje informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Historie a současnost mediálních sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Výtvarná výchova 9. ročník Svět fantazie Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Autorské právo |
Práce s informacemi
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Sdělování informací v minulosti a dnes
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Anglický jazyk 9. ročník Reálie anglicky mluvících zemí Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací |
Události a jejich zpracování
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Chápání informace v souvislostech
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Anglický jazyk 9. ročník Reálie anglicky mluvících zemí Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Přírodopis 9. ročník Ekologie Přírodopis 9. ročník Historie Země Zeměpis 9. ročník Kraje České republiky Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova |
Manipulace
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Ověření pravdivosti informace z různých zdrojů
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Přírodopis 9. ročník Ekologie Zeměpis 9. ročník Doprava, spoje, cestovní ruch, zahraniční obchod Zeměpis 9. ročník Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Tělesná výchova 9. ročník Zdraví a hygiena Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření |
Způsoby sdělování informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Tvorba informačního sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací |
Písemné sdělení informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Ucelenost písemného sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova |
Audio, video sdělení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Moderní prostředky komunikace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní |
Technika mluveného projevu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Srozumitelnost a správná stylizace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní |
Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Týmová práce při vytváření školního časopisu, webových stránek školy, programu školního radia, natáčení videozáznamů ze školních akcí. |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova |
Kritické myšlení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Kritické vnímání informací - stereotypy a předsudky
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Pracovní činnosti 9. ročník Základy elektroniky Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.