Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Český jazyk a literatura
Jazyková výchovaDotace učebního bloku:
32
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Obecné výklady o jazyce - slovanské jazyky Slovní zásoba - význam slova, obohacování slovní zásoby - opakování Tvarosloví - opakování Skladba: interpunkce ve větě jednoduché i v souvětí |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník Moderní doba Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací |
Komunikační a slohová výchovaDotace učebního bloku:
40
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Opakování slohových útvarů, funkční styly a postupy |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů |
Literární výchovaDotace učebního bloku:
40
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Literární teorie - opakování pojmů
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník Studená válka Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Informatika 9. ročník Autorské právo |
Recitace
třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)
OČJ
školní kolo pro žáky 8. - 9. ročníku
Próza a poezie
pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku
Soutěž v psaní dopisů
pro zájemce do 15 let odeslat do konce února
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.