Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Dějepis
důsledky 1.světové válkyDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
důsledky 1.sv.války,nové státy v Evropě,Masaryk a boj za vznik naší samostatnosti, |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova |
komunismus v SSSRDotace učebního bloku:
12
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
myšlenkový základ komunismu, Lenin, Stalin VŘSR, principy fungování totalitního státu, srovnání s demokracií
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Reálie anglicky mluvících zemí Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova |
1.republika a svět kolem níDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
28.říjen 1918, hlavní politické a společenské osobnosti 1.republiky, úspěchy a problémy našeho státu, příprava obrany republiky,Mnichovská dohoda, 15.březen 1939 |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 9. ročník Reálie anglicky mluvících zemí Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova |
fašismus a nacismusDotace učebního bloku:
27
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Informatika 9. ročník Prezentace a zpracování dokumentů Informatika 9. ročník Internet a zpracování informací Informatika 9. ročník Pokročilé zpracování textů Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova |
Studená válkaDotace učebního bloku:
5
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Svět v poválečných letech, spuštění železné opony, rok 1948, studená válka a její základní politické projevy, 3.odboj, válka ve Vietnamu,rok 1968, normalizace, Charta 77, rok 1989 |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací |
Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova |
Moderní dobaDotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
tendence vývoje nové doby |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Kultura |
rozdělený a integrující se světDotace učebního bloku:
4
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
střetávání vojenských sil současných států |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
- 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
- 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.