ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Informatika


Josef Lombart, 1  týdně, P
Seznam se bezpečně
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Video - Seznam se bezpečně

    Komentář
    podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
    prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Výchova k občanství

    6. ročník

    Život ve škole

    Autorské právo
    Dotace učebního bloku:   10
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
    • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji

    Autoský zákon
    Zásady ochrany duševního vlastnictví

    Komentář

    Beseda se zástupcem Policie ČR

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Literární výchova

    Anglický jazyk

    9. ročník

    Svět kolem nás

    Finance a ekonomika

    9. ročník

    Peníze

    Výchova k občanství

    9. ročník

    Hospodaření

    Mediální výchova

    9. ročník

    Různé zdroje informací

    Pokročilé zpracování textů
    Dotace učebního bloku:   10
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • ovládá práci s textovými, grafickými a tabulkovými editory
    • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem

    Norma ČSN 01 6910 Úprava písemností zpracovaných textovými editory
    Pokročilé funkce textového editoru
    Použití stylů
    Estetická a typografická pravidla pro zpracování dokumentu

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Komunikační a slohová výchova

    Mediální výchova

    9. ročník

    Různé zdroje informací

    Mediální výchova

    9. ročník

    Práce s informacemi

    Mediální výchova

    9. ročník

    Události a jejich zpracování

    Dějepis

    9. ročník

    fašismus a nacismus

    Dějepis

    9. ročník

    komunismus v SSSR

    Dějepis

    9. ročník

    důsledky 1.světové války

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Komunikační a slohová výchova

    Prezentace a zpracování dokumentů
    Dotace učebního bloku:   8
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • ovládá práci s textovými, grafickými a tabulkovými editory
    • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem
    • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
    • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
    • využívá účelně vhodných aplikací pro zpracování a prezentaci vlastních prací

    Uživatelské aplikace pro zpracování a prezentaci vlastních prací

    Komentář

    Servis pro všechny ostatní vyučovací předměty

    Příprava na absolventskou práci - prezentace "Moje budoucí střední škola"

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Výtvarná výchova

    9. ročník

    Dějiny výtvarného umění

    Pracovní činnosti

    9. ročník

    Základy elektroniky

    Mediální výchova

    9. ročník

    Manipulace

    Mediální výchova

    9. ročník

    Různé zdroje informací

    Mediální výchova

    9. ročník

    Práce s informacemi

    Mediální výchova

    9. ročník

    Události a jejich zpracování

    Dějepis

    9. ročník

    fašismus a nacismus

    Zeměpis

    8. ročník

    Rusko

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Jazyková výchova

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Komunikační a slohová výchova

    Internet a zpracování informací
    Dotace učebního bloku:   4
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
    • používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji

    Aktivní užití internetu při volbě povolání a vyhledávání informací o dalším studiu

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Jazyková výchova

    Mediální výchova

    9. ročník

    Způsoby sdělování informací

    Mediální výchova

    9. ročník

    Práce s informacemi

    Mediální výchova

    9. ročník

    Různé zdroje informací

    Hudební výchova

    9. ročník

    Poslechové činnosti

    Výtvarná výchova

    9. ročník

    Dějiny výtvarného umění

    Mediální výchova

    9. ročník

    Manipulace

    Mediální výchova

    9. ročník

    Různé zdroje informací

    Mediální výchova

    9. ročník

    Práce s informacemi

    Mediální výchova

    9. ročník

    Události a jejich zpracování

    Dějepis

    9. ročník

    fašismus a nacismus

    Dějepis

    9. ročník

    komunismus v SSSR

    Dějepis

    9. ročník

    důsledky 1.světové války

    Výchova k občanství

    9. ročník

    Země - náš domov

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Jazyková výchova

    Český jazyk a literatura

    9. ročník

    Komunikační a slohová výchova

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
    • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
    • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
    Kompetence k řešení problémů
    • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
    • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
    Kompetence komunikativní
    • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
    • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
    • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
    Kompetence sociální a personální
    • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
    • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
    • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
    Kompetence občanské
    • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
    • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
    Kompetence pracovní
    • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
    • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
    • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
    • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

      Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

    • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
    • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

      Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

    • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

      Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.

    • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

      Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.