ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Typografie a DTP


Josef Lombart, 0  týdně, V
PDF
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Formát PDF
    - význam a způsob vytvoření dokumentu

    Písmo
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

      Třídění písem
      Knižní písma

      Komentář

      VIDEO - Historie písma 1 + 2

      Písmové pojmy
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

        Typy písma, Písmová osnova, Prvky písmen, Řezy písma, Čitelnost písma
        Velikostní měrná soustava

        Typografická pravidla
        Očekávané výstupyUčivo

        žák:

          - Interpunkce
          - Pomlčky
          - Mezery
          - Další znaky
          - Vyznačování v textu

          Styly
          Očekávané výstupyUčivo

          žák:

            - Předdefinované styly
            - Vytvoření a užití vlastních stylů

            Publikace
            Očekávané výstupyUčivo

            žák:

              Záhlaví, zápatí
              Odstavec, strana, dokument, publikace

              Technologie tisku
              Očekávané výstupyUčivo

              žák:

                Tisk - z výšky, z hloubky, z plochy, průtisk

                Komentář
                Exkurze v tiskárně
                Dokončovací výroba
                Očekávané výstupyUčivo

                žák:

                  Knižní vazba
                  Jiné druhy vazby

                  Klíčové kompetence

                  Kompetence k učení
                  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
                  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
                  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
                  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
                  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
                  Kompetence k řešení problémů
                  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
                  • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
                  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
                  Kompetence komunikativní
                  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
                  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

                    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

                  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
                  Kompetence sociální a personální
                  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
                  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
                  Kompetence pracovní
                  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
                  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
                  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

                    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

                  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

                    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.