Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Chemicko-biologická praktika
Bezpečnost při experimentální činnosti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- zásady bezpečnosti práce v chemické laboratoři ¨- výstražné symboly používané k označování nebezpečných chemických látek (výbušné, hořlavé, toxické, dráždivé, žíravé, nebezpečné pro ŽP - základy první pomoci (poleptání kyselinou a hydroxidem, popáleniny) |
Vybavení chemické laboratoře
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- laboratorní pomůcky a jejich použití |
Laboratorní technika
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- základy laboratorní techniky |
Dělící metody
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- základní dělící metody |
Laboratorní práce
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- praktické provádění žákovských pokusů na základě znalostí získaných v hodinách chemie ¨- laboratorní dokumentace (protokol) |
Zábavná chemie
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- efektní pokusy - křížovky, rébusy,osmisměrky... - úlohy z chemické olympiády |
Praktické poznávání přírody
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- vycházky, pozorování v přírodě - sběr a zpracování přírodního materiálu - tvorba herbáře |
Mikroskopování
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- stavba mikroskopu a funkce jeho částí - rostlinný a živočišný materiál pod lupou a mikroskopem - příprava mikroskopického preparátu |
Práce s odbornou literaturou a internetem
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák: |
- práce s atlasy, klíči.... - vyhledávání a zpracovávání informací na internetu |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
- 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
- 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
- 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
- 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.
- 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.
Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.