ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Výchova k občanství


Hana Kozáková, 1  týdně, P
Rok v jeho proměnách
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • sociální dovednosti
  • pravidla soužití

Rok v jeho proměnách a slavnostech - cyklus přírody

Životní časová přímka


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Dějepis

6. ročník

Úvod do učiva dějepisu

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Zeměpis

6. ročník

Země jako vesmírné těleso

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohová výchova

Zeměpis

6. ročník

Země jako vesmírné těleso

MetodyPostupyFormy práce

skupinová práce

pracovní listy - vánoční a velikonoční zvyky

Rodina
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem domova z hlediska své sounáležitosti k rodině, obci, regionu, vlasti
  • vysvětlí význam harmonických vztahů v rodině (tolerance, pomoc, důvěra)
  • objasní možné příčiny rodinných problémů a uvede vhodné způsoby řešení

Postavení jedince v rodině, role jednotlivých členů
Funkce a vývoj rodiny
Vztahy v rodině (harmonie vs. problémy)
Úplná a neúplná rodina
Náhradní rodinná péče
Hospodaření, rodinný rozpočet

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Rodina

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

6. ročník

Rodina

MetodyPostupyFormy práce

projektové vyučování

Rodina - svatební obřad

Domov
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem domova z hlediska své sounáležitosti k rodině, obci, regionu, vlasti
  • sociální klima

Domov - pojem domov, prostředí domova
Bydliště a jeho okolí

Státní správa a obecní samospráva zastupitelstvo, rada  

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohová výchova

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Život ve škole
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • slušné chování
  • sociální klima
  • spolupráce a vztahy
  • orientuje se ve školní i širší nabídce volnočasových aktivit

Škola - základ života

Řídíme se pravidly: pravidla hry, šk. řád, vyhlášky, zákony, Ústava ČR

Systém vzdělání

Umění se učit - plánování, soustředění, pracovní metody, odpočinek - volný čas

Etika a komunikace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Můj den

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

6. ročník

Můj den

Informatika

6. ročník

Bezpečnost na internetu a práce v síti

Informatika

9. ročník

Seznam se bezpečně

Informatika

8. ročník

Bezpečnost na internetu a v síti

Má vlast
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem domova z hlediska své sounáležitosti k rodině, obci, regionu, vlasti
  • pravidla soužití

Život v regionech

Jazyk - komunikační prostředek

Státní symboly, symboly české státnosti, národní symboly

Státní svátky a významné dny, významné osobnosti naší historie - mezníky našich dějin, významné památky a osobnosti, naši prezidenti

ČR - demokratický právní stát, tři druhy státní moci

Praha - hlavní město

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

9. ročník

Místní region

MetodyPostupyFormy práce

exkurze

návštěva výstav k výročím (státní svátky, významné dny, významné osobnosti)

krátkodobé projekty

skupinová práce

pro skupinovou výuku je charakteristická  spolupráce  žáků při řešení úlohy, problému;
žáci si při řešení úloh rozdělují práci, každý žák  ve skupině  je  stejně  zodpovědný  za výsledky  společné  práce;
učitel  žáky  pouze rozděluje  do skupin, zadává  jim  úkoly  k řešení,  podněcuje  je  ke společné  aktivitě,  ale neřídí jejich činnost, nemá vůdčí postavení ve třídě

kooperativní výuka

metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci)  žáků  mezi  sebou  při řešení  různě  náročných  úloh  a problémů,  ale
i na spolupráci  třídy  s učitelem,
do popředí se dostává spolupráce žáků, kterou ještě zvýrazňuje sebehodnocení žáků spojené se sebehodnocením skupiny

Lidská práva
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • spolupráce a vztahy
  • pravidla soužití

Rovnost v lidské důstojnosti, humanita

Lidská práva - práva dětí

Práva a povinnosti

Řešení konfliktů

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Umíš svědčit - beseda s praktickou ukázkou

1. pomoc
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si, jak se zachovat v konkrétním případě ohrožení

 

Zásady 1. pomoci - zástava dýchání, masáž srdce, krvácení, obvazové techniky

Složky obrany státu - Armáda ČR, dobrovolné zálohy a mezinárodní působení AČR jako součásti NATO

Ochrana státu v mimořádných situací - složky IZS

MetodyPostupyFormy práce

skupinová práce

pracktické ukázky

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).