ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Pracovní činnosti


Zdeněk Pilař, 1  týdně, P
Práce se dřevem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Orientace v novém pracovním prostředí odborné učebny,dílny + vlastní výrobek
Dřeviny - rozdělení, procházka kolem školy + přesný geometrický útvar
Dřeviny - vlastnosti a užití v praxi + popiska jmenovky
Technické kreslení(náčrt, výkres) + držák, stojka jmenovky
Kóta a kótování, druhy čar + kompletace výrobku JMENOVKA, povrchová úprava(lakování aj.)
Stavba dřeva + vánoční dárek(hra, lakovaná dlaždice, rámeček) -exkurze v truhlářské či keramické dílně
Zopakování a procvičení teorie + technická dokumentace k výrobku NAVIJÁK(příprava šablony - domácí práce)
Test znalostí + řezání šikmých čar(čep,rozpor)
Třískové obrábění + dlabání
Třískové obrábění + vrtání(práce s kolovrátkem)
Dokončovací práce na výrobku + povrchová úprava
Hoblování + výrobek dle výběru(HRNCOVKA, POLIČKA)
Práce na výrobku - dřevo(vrtání na stojanové vrtačce)
Práce na výrobku - dřevo(nažehlování hran)
Kompletace výrobku
Závěrečné hodnocení činností ve školním roce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Hustota

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Práce s kovem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Materiál kov a jeho odlišnosti, specifika oproti dřevu + práce s drátem(BRÝLE - výrobek z jednoho drátku)
Vlastnosti kovů, výroba a využití - výrobek HRNCOVKA, POLIČKA(ohýbání drátu, řezání)
Nástroje a nářadí na zpracování kovů - řezání závitů(závitník, závitové očko)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Magnetické a elektrické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Práce s plastem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Vlastnosti plastu + výrobek dle vlastního výběru(OBOUVÁTKO, KLÍČENKA, KLEŠTĚ NA CUKR)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
  • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.