ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 2  týdně, P
Látka a těleso
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše rozdíl mezi látkou pevnou, kapalnou a plynnou a vlastnosti, kterými se od sebe liší aneb seznamuje se všemi formami skupenství
  • Uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice neustále pohybují a vzájemně na sebe působí

- tělesa a látky
- vlastnosti pevných kapalných a plynných látek
- částicové složení látek

Komentář
pokusy: vodorovný povrch u kapalin, stlačitelnost - injekční stříkačka
molekulová fyzika - pohyb částic - demonstrace
difúze - domácí pokus (čaj + voda - pozorovat)
- barvivo + voda - pozorovat
krystalizace - sůl + voda + nitka - domácí pokus
přilnavost
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Chemie

8. ročník

1. Pozorování, pokus a bezpečnost práce

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

literatura

Fyzika učebnice pro 6. ročník ZŠ

Sbírka úloh z fyziky 1. díl pro ZŠ

materiály, pomůckydidaktická technikaostatní

siloměry

Magnetické a elektrické vlastnosti látek
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Ověří existenci magnetického pole a působení magnetické síly

rozdělení a popis magnetu
magnetické pole
magnetizace látky
indukční čáry
magnetické pole Země

elektrování při vzájemném dotyku
elektrické pole

Komentář

pokusy: magnety, magnetka, kovové piliny, kompas, buzola

možnost rozšiřujícího učiva:

složení atomu (jádro, obal, proton, neutron a elektron)
vysvětlení elektrování těles (iont)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

8. ročník

Elektromagnetické jevy

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Gravitační síla, gravitace
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku
    - využívá základní měřící přístroje pro dané fyzikální veličiny

prodloužené pružiny podle velikosti působící síly
měření síly siloměrem
gravitační síla, pole

Komentář

pokusy: pružina, siloměr, závaží, sklonné váhy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

7. ročník

Síla. Skládání sil, účinky sil

Fyzika

7. ročník

Deformační účinky síly

Fyzika

7. ročník

Tření

Fyzika

9. ročník

Vesmír

Zeměpis

6. ročník

Země jako vesmírné těleso

literatura

Fyzika učebnice pro 6. ročník ZŠ

Sbírka úloh z fyziky 1. díl pro ZŠ

materiály, pomůckydidaktická technikaostatní
Měření délky
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku
    - využívá základní měřící přístroje pro dané fyzikální veličiny

jednotky délky, značka
délková měřidla
opakované měření délky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Zeměpis

6. ročník

Kartografie a geografické informace

Měření objemu tělesa
Dotace učebního bloku:   7
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku
    - využívá základní měřící přístroje pro dané fyzikální veličiny

jednotky objemu, značka
měření objemu kapaliny
měření objemu pevného tělesa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Chemie

8. ročník

2. Směsi

Chemie

8. ročník

3. Voda, vzduch a oheň

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Měření hmotnosti tělesa
Dotace učebního bloku:   7
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku
    - využívá základní měřící přístroje pro dané fyzikální veličiny

jednotky hmotnosti, značka
měření hmotnosti pevných těles a kapalin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Chemie

8. ročník

2. Směsi

Chemie

8. ročník

3. Voda, vzduch a oheň

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Hustota
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku
    - využívá základní měřící přístroje pro dané fyzikální veličiny
  • Využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů
    - pracuje s tabulkami
    - využívá relevantní informace za použítí moderní informační technologie

hustota látky, jednotky, značka
výpočet hustoty látky
výpočet hmotnosti látky

Komentář

pokusy: hustoměry
určení hustoty neznámé látky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Chemie

8. ročník

2. Směsi

Chemie

8. ročník

3. Voda, vzduch a oheň

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Měření času
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku
    - využívá základní měřící přístroje pro dané fyzikální veličiny

jednotky času, značka
měření času

Komentář
pokusy: měření času
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Zeměpis

6. ročník

Země jako vesmírné těleso

Měření teploty těles
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku
    - využívá základní měřící přístroje pro dané fyzikální veličiny
  • Předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty

jednotka, značka
změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot
závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu
předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při změně teploty

Komentář

pokusy: měření teploty, teploměry
zanesení teploty do grafu
bimetalový pásek

Elektrický obvod
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

vodič a izolant v elektrickém poli
sestavení elektrického obvodu podle schématu
účinky elektrického proudu (tepelné, světelné, pohybové)
pravidla bezpečné práce, zkrat, pojistka

jednoduchý a rozvětvený obvod

Komentář

pomocí soupravy sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod

souprava Boffin

Vlastnosti zvuku
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku
  • Posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí

šíření  a vznik zvuku

rychlost šíření zvuku v různých prostředích

odraz zvuku na překážce

ozvěna

pohlcování zvuku

Komentář

pokusy: ladičky

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).