ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Výtvarná výchova


Lenka Korčáková, 2  týdně, P
Příroda a její proměny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy
  • Učí se dodržovat linii a barevnou plochu, světlo a stín, velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření.
  • V tvorbě čerpá z dosavadní životní zkušenost a odráží ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními.
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si používá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně vybírá výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků.
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady.
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

volný výtvarný projev doplńovaný pozorováním skutečnosti
barevné spektrum, míchání barev, ladění barev
uplatňování subjektivity(malovaná hudba, pocit, nálada)
dekorativní prvky v ploše
seznámení s různými druhy výtvarného umění( malířství, sochařství, volná grafika, lidové umění)
individuální a skupinové práce s využitím velkých formátů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

4. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Člověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy
  • Učí se dodržovat linii a barevnou plochu, světlo a stín, velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření.
  • V tvorbě čerpá z dosavadní životní zkušenost a odráží ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními.
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si používá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně vybírá výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků.
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady.
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

volný výtvarný projev doplňovaný pozorováním skutečnosti
barevné spektrum, míchání barev, ladění barev
uplatňování subjektivity(malovaná hudba, pocit, nálada)
dekorativní prvky v ploše
seznámení s různými druhy výtvarného umění( malířství, sochařství, volná grafika, lidové umění)
individuální a skupinové práce s využitím velkých formátů
seznámení se s výtvarným účinkem písma

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Oblečení

Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy
  • Učí se dodržovat linii a barevnou plochu, světlo a stín, velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření.
  • V tvorbě čerpá z dosavadní životní zkušenost a odráží ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními.
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si používá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně vybírá výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků.
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady.
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

volný výtvarný projev doplňovaný pozorováním skutečnosti
barevné spektrum, míchání barev, ladění barev
uplatňování subjektivity(malovaná hudba, pocit, nálada)
dekorativní prvky v ploše
seznámení s různými druhy výtvarného umění( malířství, sochařství, volná grafika, lidové umění)
individuální a skupinové práce s využitím velkých formátů
seznámení se s výtvarným účinkem písma

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Moje škola

Svět fantazie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy
  • Učí se dodržovat linii a barevnou plochu, světlo a stín, velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření.
  • V tvorbě čerpá z dosavadní životní zkušenost a odráží ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními.
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si používá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně vybírá výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků.
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady.
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

volný výtvarný projev
barevné spektrum, míchání barev, ladění barev
uplatňování subjektivity(malovaná hudba, pocit, nálada)
dekorativní prvky v ploše
seznámení s různými druhy výtvarného umění( malířství, sochařství, volná grafika, lidové umění)
individuální a skupinové práce s využitím velkých formátů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

4. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Matematika

4. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce, najde příčiny a následky dané situace a popíše je.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.