ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Tělesná výchova


Věra Brožová, 2  týdně, P
atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Adekvátně reaguje v situaci úrazu svého i spolužáka
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály pro organizaci činnosti
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná protahovací a napínací cviky
  • Zvládne běh na 60m s nízkým startem na čas
  • Uběhne 600m za přiměřený časový úsek
  • Umí skákat do dálky z místa i s rozběhem
  • Zná techniku hodu kriketovým míčkem
  • Zná princip štafetového běhu
  • Účastní se atletických závodů na různých úrovních
  • Dbá na správné provádění všech pohybových činností a projevuje vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti

Bezpečnost a hygyena při sportování, pitný režim, správné oblečení a obuv
Informace o první pomoci při úraze
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost, povely
Příprava organismu na pohybovou činnost - zdravotně zaměřené činnosti
Atletická rozcvička
Pravidla atletických soutěží
Základy atletiky - běh na 60m, 150m, 300m, 600m, nízký start, skok do dálky, hod kriketovým míčkem, Cooperův test do 12 minut, štafetový běh
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play
Pobyt v přírodě - turistika

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Sportovní výchova

4. ročník

atletika

gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Adekvátně reaguje v situaci úrazu svého i spolužáka
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály pro organizaci činnosti
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná protahovací a napínací cviky
  • Zvládne akrobatické prvky na žíněnce jako ve 3. ročníku, nacvičí kotoul vzad, stoj na rukou
  • Zvládne roznožku na koze, vzpor a sešin na hrazdě
  • Zdokonaluje se ve cvičení na ostatním nářadí
  • Dále se seznamuje s dětským aerobikem a kondičním cvičením s hudbou
  • Zvládá bez problémů skákání přes švihadlo a šplh na tyči
  • Dbá na správné provádění všech pohybových činností a projevuje vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti

Bezpečnost při sportování na nářadí
Tělocvičné pojmy + komunikace v Tv
Informace o první pomoci při úrazu
Gymnastická rozcvička
Základy estetického pohybu, správné držení těla a dýchání
Prostná - modifikace kotoulů, napojované kotouly, kotoul vzad, stoj na hlavě, příprava na stoj na rukou, kotoull vzad, zpevňující cvičení
Přeskok -skrčka, roznožka, seskok z nářadí
Kruhy v klidu - překot vzad, vpřed, svis vznesmo, svis střemhlav přitahování do shybu, kruhy v hupu - houpání s odrazem
Hrazda - překot vpřed a vzad, vzpor, sešin
Žebřiny - cvičení obratnosti, síly a odvahy
Lavička a kladinka - rovnovážná cvičení, přechody, poskoky, přeskoky stranou
Trampolínka - přímé skoky, kotoul letmo
Cvičení s náčiním odpovídajícím velikostí a hmotností - tenisáky, pěnové míčky, obruče, švihadla atd.
Skoky přes švihadlo, podbíhání dlouhého lana, přeskoky lana
Šplh
Dětský aerobik,kondiční cvičení s hudbou
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Adekvátně reaguje v situaci úrazu svého i spolužáka
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály pro organizaci činnosti
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná protahovací a napínací cviky
  • Spolupracuje při týmových pohybových činnostech a sportovních hrách
  • Zná pravidla vybíjené, florbalu, malé kopané a řídí se jimi
  • Je si vědom porušení pravidel a následků pro sebe a družstvo, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje
  • Umí přihrávky jednoruč a obouruč, driblink, nacvičuje střelbu na koš
  • Nacvičuje prvky z florbalu a malé kopané
  • Je schopen si zahrát vybíjenou, florbal, malou kopanou
  • Dbá na správné provádění všech pohybových činností a projevuje vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti

Bezpečnost a hygyena při sportování
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
První pomoc při úrazech
Rocvička, honičky
Soutěže, závodivé hry, pohybové hry s náčiním i bez náčiní
Jednoduchá pravidla soutěží a sportů
Základy sportovních her - vybíjená, florbal, malá kopaná, badminton
Přihrávka jednoruč, obouruč, házení a chytání různých druhů míčů, kopy do míče, technika hole, technika rakety, driblink, střelba na koš
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Sportovní výchova

4. ročník

pohybové hry

Sportovní výchova

4. ročník

míčové hry

plavání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Adekvátně reaguje v situaci úrazu svého i spolužáka
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály pro organizaci činnosti
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná protahovací a napínací cviky
  • Zlepší techniku plaveckých stylů, provádí skoky do vody
  • Dbá na správné provádění všech pohybových činností a projevuje vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti

Bezpečnost pobytu ve vodě
Povely, signály, komunikace
Plavecká rozcvička
Plavecké styly
Základní skoky do vody

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

bruslení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Adekvátně reaguje v situaci úrazu svého i spolužáka
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály pro organizaci činnosti

Bezpečnost a hygyena při sportování
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Bruslení vpřed, vzad, jednoduché hry na ledě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
Kompetence komunikativní
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
Kompetence pracovní
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.
  • 3. Snaží se najít příčiny úspěchu a neúspěchu.