Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
4. ročník
Přírodověda
rozmanitost přírody
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- životní podmínky, rozmanitost podmínek života na Zemi, význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva, podnebí a počasí -voda a vzduch, proudění vzduchu, význam pro život - látky a jejich vlastnosti, praktické užívání základních jednotek
- nerosty a horniny, půda - rizika v přírodě - rizika spojená s ročními obdobími a sezonními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Základní podmínky života
Ekosystémy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a svět nás zajímá
|
Český jazyk a literatura 4. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 4. ročník komunikační a slohová výchova Anglický jazyk 3. ročník Můj domácí mazlíček Anglický jazyk 4. ročník Moje koníčky Německý jazyk 8. ročník Počítač Německý jazyk 8. ročník Moje koníčky Hudební výchova 4. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 4. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 4. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 4. ročník pěstitelské činnosti |
Výtvarná výchova 4. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 4. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 4. ročník pěstitelské činnosti Pracovní činnosti 4. ročník práce s drobným materiálem Matematika 4. ročník Čísla a početní operace do 1 000 000 Český jazyk a literatura 4. ročník komunikační a slohová výchova |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
- 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
- 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
- 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
- 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
- 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
- 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
- 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
- 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.
Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.
- 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
- 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
- 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
- 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
- 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
- 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
- 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
- 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
- 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
- 5. Dokáže se druhému omluvit.
- 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
- 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
- 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
Kompetence občanské
- 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
- 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
- 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
- 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.