ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Pracovní činnosti


Mgr. Iva Jandová, 1  týdně, P
práce s drobným materiálem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -vytváří výrobky
    -vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu
  • -využívá při tvořivých činnostech s různým materiálem prvky lidových tradic
  • -volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu
  • -dodržuje zásady bezpečnosti
    -udržuje pořádek na pracovním místě
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- vlastnosti materiálu /přírodniny, modelovací hmota, papír a karton, textil, drát, fólie aj./

- pracovní pomůcky a nástroje - funkce a využití

- jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce

- lidové zvyky, tradice, řemesla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Mezilidské vztahy

Český jazyk a literatura

4. ročník

jazyková výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

4. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

konstrukční činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -sestaví a rozebere stavebnicové prvky
  • -pracuje podle slovního návodu, předlohy nebo jednoduchého schématu
  • -dodržuje zásady bezpečnosti
    -udržuje pořádek na pracovním místě
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- stavebnice /plošné, prostorové, konstrukční/, sestavování modelů

- práce s návodem, předlohou, jednoduchým náčrtem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Matematika

4. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

pěstitelské činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -zaseje, zasadí rostlinu, pečuje o ni a pozoruje růst a vývoj
  • -pečuje o rostliny
    -pečuje o pokojové květiny
  • -zvolí podle druhu pěstitelské činnosti správné pomůcky, nástroje, nářadí
  • -dodržuje zásady bezpečnosti
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- základní podmínky pro pěstování rostlin, půda a její  zpracování, výživa rostlin. osivo

- pěstování rostlin ze semen v místnosti, na zahradě /okrasné rostliny, léčivky, koření, zelenina aj./

- pěstování pokojových rostlin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Ekosystémy

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

příprava pokrmů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -zná základní vybavení kuchyně
    -zná základní vybavení kuchyně
    -používá jednoduché nástroje
  • -připraví samostatně jednoduchý pokrm-studená kuchyně
  • -dodržuje pravidla slušného chování při stolování
    -dodržuje pravidla slušného chování při stolování
    -upraví stůl ke stolování
  • -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při práci v kuchyni
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při práci v kuchyni
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- jednoduchá úprava stolu, pravidla správného stolování

- základní vybavení kuchyně

- výběr, nákup a skladování  potravin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Rozvoj schopností poznávání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Moje oblíbené jídlo a pití

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
Kompetence komunikativní
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
Kompetence sociální a personální
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.