ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Matematika


Zdeněk Boček, 4+1  týdně, P
Čísla a početní operace do 1 000 000
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí písemné i pamětné početní operace v oboru přirozených čísel do 1 000 000
  • Využívá při pamětném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
  • Zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel do 1 000 000
  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v oboru přirozených čísel do 1 000 000
  • Seznámí se zápisem zlomků, umí je zapsat a graficky znázornit

Písemné sčítání a odčítání, písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem, písemné dělení jednociferným dělitelem, dělení se zbytkem v oboru do 1 000
Slovní úlohy na porovnávání a se vztahy o několik více/méně, několikrát více/méně
Dělení se zbytkem
Přirozená čísla do milionu
Číselná osa
Zaokrouhlování do milionu
Pamětné sčítání, odčítání, násobení, dělení
Užívání závorek
Práce s kalkulátorem
Písemné algoritmy početních operací
řešení slovních úloh
Zápis zlomků, grafické znázornění části celku
Aritmetický průměr
Přímá úměrnost
Jednotky hmotnosti - g, kg, tuna
Jednotky délky - mm, cm, dm, m, km
Jednotky objemu - l, hl

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

4. ročník

konstrukční činnosti

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, sbírá, třídí a vyhodnocuje data
  • čte a sestavuje jednoduché tabulky
  • Provádí jednoduché převody jednotek míry, hmotnosti, času a objemu

Jízdní řády
Ceníky
Tabulky a grafy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Narýsuje a znázorní základní rovinné útvary, užívá jednoduché konstrukce
  • Sestrojí rovnoběžky a kolmice
  • Určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu, spočítá obvod trojúhelníku, čtverce a obdélníku
  • Rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru

Různoběžky, rovnoběžky, kolmice, průsečík
Střed a osa úsečky
Jednoduché konstrukce trojúhelníku (pravoúhlý, rovnostranný, rovnoramenný), čtverce, obdélníke, kružnice s daným středem a poloměrem
Grafický součet a rozdíl úseček
Obvod rovinných geometrických útvarů
Určování obsahu rovinných obrazců pomocí čtvercové sítě, užití základních jednotek obsahu
Souměrné útvary ve čtvercové síti
Osa souměrnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Pracovní činnosti

4. ročník

konstrukční činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky

řešení netradičních slovních úloh
Číselné a logické řady, obrázkové řady
Magické čtverce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
Kompetence pracovní
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.