ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Informatika


Zdeněk Boček, 0+1  týdně, P
bezpečnost na internetu a v síti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje bezpečnostní a hygienické pracovní návyky

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

orientace na internetu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • s pomocí užívá dětský e-mail a chat
  • při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty
    - zná několik ověřených internetových adres pro vyhledávání informací
    - nepoužívá informace z neznámých a neověřených zdrojů
    - rozliší podstatné a méně podstatné části vyhledaných informací

- vyhledávání informací na internetu
- ověření relevance informací (aktuálnost, věrohodnost)
- další použití vyhledaných informací

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

práce s textovým editorem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici osobního počítače
  • zvládá jednoduchou práci s myší
  • umí používat vhodné počítačové programy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Tvorba mediálního sdělení

práce s prezetačním programem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici osobního počítače
  • zvládá jednoduchou práci s myší
  • umí používat vhodné počítačové programy
  • při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty
    - zná několik ověřených internetových adres pro vyhledávání informací
    - nepoužívá informace z neznámých a neověřených zdrojů
    - rozliší podstatné a méně podstatné části vyhledaných informací

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

Vnímání autora mediálních sdělení

Tvorba mediálního sdělení

Práce v realizačním týmu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.