ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Vlastivěda


Miroslava Musilová, 1+1  týdně, P
místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • seznámí se se základními časovými údaji
  • rozlišuje mezi náčrty, plány a zákl. typy map
  • seznamuje se s památkami
  • rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a součastnosti naší vlasti
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která porušují zákl. lidská práva
  • interpretuje některé pověsti
  • seznámí se z významnými dny a státními svátky
  • rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
  • orientuje se podle světových stran v přírodě i na mapě a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
  • porovnává náčrty, plány a základní typy map, vyhledává a vysvětluje jednotlivé údaje na mapě
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
  • orientuje se na vlastivědné mapě
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti přírody, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam
  • seznamuje se s hlavními orgány státní moci a některými jejich zástupci
  • vyjádří vztahy mezi lidmi, dodržuje pravidla soužití

- domov, škola - prostředí školy, bezpečná cesta do školy
- mapy- obsah, grafika, vysvětlivky
- okolní krajina
- místní krajina, regiony ČR, samospráva, státní symboly, armáda ČR
- naše vlast

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Objevujeme Evropu a svět

Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Etnický původ

Multikulturalita

Princip sociálního smíru a solidarity

Kulturní diference

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

jazyková výchova

lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • seznámí se se základními časovými údaji
  • rozlišuje mezi náčrty, plány a zákl. typy map
  • seznamuje se s památkami
  • rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a součastnosti naší vlasti
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která porušují zákl. lidská práva
  • interpretuje některé pověsti
  • seznámí se z významnými dny a státními svátky
  • rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti přírody, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam

- orientace v čase
- regionální památky
- současnost a minulost v našem životě
- báje, mýty, pověsti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Multikulturalita

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.