ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 6+1  týdně, P
komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • rozpozná v textu podstatné informace, které si vhodným způsobem zaznamená
  • pozná neúplný text a dokončí ho, aby byl pravdivý nebo smysluplný
  • vlastními slovy vyjádří obsah sdělení
  • vede správně dialog, telefonický rozhovor, píše krátké textové zprávy
  • na základě vlastní zkušenosti posuzuje pravdivost reklamního sdělení
  • upevňuje si správnou techniku mluveného projevu
  • seznamuje se s jednoduchými komunikačními žánry
  • podle komunikační situace volí vhodné výrazové prostředky
  • pracuje s osnovou, člení text na odstavce

Praktické a věcné čtení

Praktické a věcné naslouchání - reprodukce textu

Vypravování, dialog na základě obrazového materiálu

Popis pracovního postupu, omluvenka, pozvánka, jednoduchý tiskopis

Vypravování - nadpis, osnova, odstavce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

4. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

příprava pokrmů

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

4. ročník

jazyková výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Moje škola

Anglický jazyk

4. ročník

Moje koníčky

jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává a třídí slova podle jejich významu
  • rozlišuje ve slově kořen, část předponovou a příponovou
  • určuje druhy slov a používá je v gramaticky správných tvarech v mluveném projevu
  • poznává nespisovné tvary slov a nahrazuje je spisovnými
  • vyhledává základní skladební dvojici
  • vysvětlí rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím
  • seznamuje se s pravidly interpunkce ve větě a souvětí, používá vhodné spojovací výrazy
  • samostatně odůvodňuje psaní i/y po obojetných souhláskách
  • píše správně i/y v jednoznačných případech shody podmětu s přísudkem

Slovo a jeho význam

Stavba slova - kořen, část předponová a příponová

Druhy slov

Vzory podstatných jmen

Časování sloves

Stavba věty - podmět a přísudek holý a rozvitý

Shoda přísudku s podmětem

Věta jednoduchá a souvětí

Vyjmenovaná slova

Velká písmena - vlastní  a místní jména

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje své dojmy z četby, představí knihu spolužákům
  • volně reprodukuje přiměřeně náročný děj, tvoří vlastní text
  • rozlišuje uměleckou literaturu od naučné, seznamuje se základními literárními pojmy
  • tvořivě pracuje s textem

Zážitkové čtení a naslouchání

Vlastní čtení tiché i hlasité

Reprodukce textu

Tvorba vlastních textů

Základní literární pojmy - literatura umělecká a naučná, poezie, próza, pohádka, spisovatel, básník, divadelní hra, herec, režisér

Dramatizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Etnický původ

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Stavba mediálních sdělení

Vnímání autora mediálních sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Tvorba mediálního sdělení

Práce v realizačním týmu

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce, najde příčiny a následky dané situace a popíše je.
  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 5. Popisuje, co se mu nelíbí na názoru či výsledku práce druhé osoby, nikoliv na osobě samotné.
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem; zapojuje se do podpory neznámých lidí (adopce na dálku)
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Podává své osobní návrhy; neodmítá realizovat cizí řešení, je-li výhodnější pro všechny; posuzuje, zda v dané situaci nejsou porušována jeho práva; pokud ano, hledá pomoc.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).