ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Německý jazyk


Lucie Holubová, 3  týdně, P
Uvedení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům
  • zapojuje se do jednoduché konverzace, pozdraví a rozloučí se s dospělým i kamarádem

Slovní zásoba

- známá místa v německojazyčných zemích

Gramatika

- vazba es gibt
 

Můj domov
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům
  • vyžádá jednoduchou informaci

Slovní zásoba

- místnosti v domě
- můj dům, můj byt

Gramatika

- předložky se 3. pádem při otázce KDE?
- přivlastňovací zájmena
- odlučitelné předpony

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Zeměpis

9. ročník

Poloha ČR

Zeměpis

9. ročník

Místní region

Jak se kam dostanu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Slovní zásoba

    - místa ve městě


    Gramatika

    - předložky se 4. pádem při otázce KAM?
    - 4. pád osobních zájmen
    - časování vybraných nepravidelných sloves

    Můj den, jídlo a pití
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • rozumí obsahu a smyslu při použití různých jednoduchých materiálů (časopisy, obrazové a poslechové materiály) a využívá je při své práci

    Slovní zásoba

    - denní činnosti
    - části dne
    - potraviny a nápoje
    - čísla nad 100

    Gramatika

    - některá způsobová slovesa
    - další nepravidelná slovesa

    Můj týden a školní rozvrh
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům
    • sestaví správně jednoduché písemné sdělení (krátký text) a vytvoří odpověď na určité sdělení
    • vyplní základní údaje o sobě do formulářů
    • odvodí pravděpodobný výnam slov z kontextu

    Slovní zásoba

    - předměty ve škole
    - aktivity ve volném čase

    Gramatika

    - další způsobová slovesa
    - řadové číslovky

    U doktora
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • obměňuje různá slova v textu

    Slovní zásoba

    - části těla
    - nemoci

    Gramatika

    - 3. pád osobních zájmen
    - rozkazovací způsob
    - minulý čas sloves haben a sein

    Ve městě a na vesnici
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty obsahující známou slovní zásobu
    • aktivně se zapojí do jednoduché konverzace, pozdraví a rozloučí se s dospělým i kamarádem, poskytne požadovanou informaci

    Slovní zásoba

    - místa ve městě
    - dopravní prostředky

    Gramatika

    - předložky aus, mit a von

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
    • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
    • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
    • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
    • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
    Kompetence k řešení problémů
    • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
    • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
    Kompetence komunikativní
    • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
    • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
    • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

      Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

    • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
    • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
    • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

      Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

    • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
    • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
    Kompetence sociální a personální
    • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
    • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
    • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
    • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
    Kompetence občanské
    • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
    • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
    • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
    Kompetence pracovní
    • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
    • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
    • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

      Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

    • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

      Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.