ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Český jazyk a literatura


Lucie Schinková, 3+1  týdně, P
Jazyková výchova
Dotace učebního bloku:   32
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpracovává a ověřuje fakta
  • komunikuje vhodnými výrazovými prostředky
  • ovládá prostředky verbální i neverbální kom., vhodně improvizuje
  • uspořádá informace v textu
  • JV: rozlišuje slovanské jazyky od ostatních a vysleduje podobnost slov v různých jazycích
  • rozpozná základní druhy nářečí a vhodně používá spisovnou a obecnou ČJ
  • správně užívá tvary slov přejatých a cizích jmen vlastních (v ostatních vyučovacích předmětech i v běžných situacích mimo školu)
  • pojmenuje vztahy mezi VČ, vV a vH a správně umístí čárku
  • vysvětlí a graficky znázorní stavbu složitého souvětí
  • rozezná historickou ČJ od současné a vývoj jazyka pozoruje na základě četby
  • rozezná současnou lit. od ostatní, hodnotnou od konzumní
  • porovná růně zpracované téma

Obecné výklady o jazyce - slovanské jazyky
Jazyk a jeho útvary - opakování

Slovní zásoba - význam slova, obohacování slovní zásoby - opakování

Pravopis - kompletní přehled

Tvarosloví - opakování
Přechodníky - informativně, pasivně

Skladba: interpunkce ve větě jednoduché i v souvětí
Souvětí podřadné i souřadné
Nepravidelnosti větné stavby
Slovosled
Složitější jazykové a větné rozbory

Komentář

Příprava na přijímací zkoušky z ČJ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informatika

9. ročník

Práce s textem a daty

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Komunikační a slohová výchova
Dotace učebního bloku:   40
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KSV:správně vyplní, ale i sestylizuje různé druhy tiskopisů, které graficky upraví na PC
  • rozliší, zpracuje (zestruční) a najde nejdůležitější části textu
  • v referátu seznámí se zvoleným tématem, porovná, posoudí, ne/doporučí, ne/provede kritiku, vyjádří své mínění, argumentuje
  • moderuje diskusi, napíše a přednese proslov, pokusí se o interview
  • uvažuje nad různými problémy a dává do souvislosti jevy, skutečnosti

Opakování slohových útvarů, funkční styly a postupy

Výklad, druhy popisu, charakteristika, vypravování, úvaha

Publicistický styl - fejeton

Řečnický styl - projev, proslov, přednáška

Diskuse

Komentář

Zařazování DÍLEN PSANÍ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Informatika

9. ročník

Práce s textem a daty

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Literární výchova
Dotace učebního bloku:   40
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LV: orientuje se v běžných pojmech lit. teorie
  • získá zákl. přehled vývoje české a světové lit.přehledu - žánry, díla, autoři
  • na základě četby připraví referát,seznámí s autorem, dějem knihy,zhodnotí a ne/doporučí knihu,

Literární teorie - opakování pojmů

Moderní umělecké směry

Divadlo 20. stol. - Osvobozené divadlo

Chronologie: 20. století - lit. reagující na 1. a 2. světovou válku

Současná literatura (podle zájmu žáků)

Poezie, písňová tvorba

 

 

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících (popř. ve čtenářských portfoliích)

Průběžné zařazování DÍLEN ČTENÍ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Zábava a volný čas

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

OČJ

školní kolo pro žáky 8. - 9. ročníku

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.