Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
9. ročník
Mediální výchova
Různé zdroje informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Historie a současnost mediálních sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výtvarná výchova 9. ročník Svět fantazie Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Informatika 9. ročník Digitální technologie kolem nás Informatika 9. ročník Práce s textem a daty |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Mediální výchova 9. ročník Manipulace Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Práce s informacemi
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Sdělování informací v minulosti a dnes
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Anglický jazyk 9. ročník Reálie anglicky mluvících zemí Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení |
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Události a jejich zpracování
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Chápání informace v souvislostech
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Literární výchova Anglický jazyk 9. ročník Reálie anglicky mluvících zemí Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Manipulace Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Písemné sdělení informací Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Technika mluveného projevu Mediální výchova 9. ročník Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení |
Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi |
Manipulace
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Ověření pravdivosti informace z různých zdrojů
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 9. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Anglický jazyk 9. ročník Svět kolem nás Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Dějepis 9. ročník Studená válka Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Hudební výchova 9. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Tělesná výchova 9. ročník Zdraví a hygiena Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování Mediální výchova 9. ročník Způsoby sdělování informací Mediální výchova 9. ročník Audio, video sdělení Mediální výchova 9. ročník Kritické myšlení Informatika 9. ročník Práce s textem a daty |
Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Výchova k občanství 9. ročník Hospodaření Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Způsoby sdělování informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Tvorba informačního sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Zábava a volný čas Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Výchova k občanství 9. ročník Země - náš domov Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Písemné sdělení informací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Ucelenost písemného sdělení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Audio, video sdělení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Moderní prostředky komunikace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Technika mluveného projevu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Srozumitelnost a správná stylizace
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Týmová práce při vytváření školního časopisu, webových stránek školy, programu školního radia, natáčení videozáznamů ze školních akcí. |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Výtvarná výchova 9. ročník Kombinované techniky Dějepis 9. ročník Studená válka Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Výtvarná výchova 9. ročník Dějiny výtvarného umění Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Kritické myšlení
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Kritické vnímání informací - stereotypy a předsudky
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Pracovní činnosti 9. ročník Základy ruční práce Pracovní činnosti 9. ročník Základy elektroniky Dějepis 9. ročník Studená válka Dějepis 9. ročník 1.republika a svět kolem ní Výchova k občanství 9. ročník Člověk hledající svět Mediální výchova 9. ročník Různé zdroje informací Mediální výchova 9. ročník Manipulace Dějepis 9. ročník důsledky 1.světové války Dějepis 9. ročník komunismus v SSSR Dějepis 9. ročník fašismus a nacismus Český jazyk a literatura 9. ročník Komunikační a slohová výchova Mediální výchova 9. ročník Práce s informacemi Mediální výchova 9. ročník Události a jejich zpracování |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
- 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
- 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
- 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
- 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.