ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Výtvarná výchova


Lenka Korčáková, 2  týdně, P
Příroda a její proměny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si používá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

barevné spektrum, míchání barev, ladění barev

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

4. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Člověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si používá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně vybírá výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků.
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

seznámení s různými druhy výtvarného umění( malířství, sochařství, volná grafika, lidové umění)
individuální a skupinové práce s využitím velkých formátů
seznámení se s výtvarným účinkem písma

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

3. ročník

Oblečení

Anglický jazyk

4. ročník

Lidské tělo

Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Učí se dodržovat linii a barevnou plochu, světlo a stín, velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření.
  • V tvorbě čerpá z dosavadní životní zkušenost a odráží ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními.
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

volný výtvarný projev doplňovaný pozorováním skutečnosti
uplatňování subjektivity (malovaná hudba, pocit, nálada)
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Můj svět

Svět fantazie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně vybírá výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků.
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady.
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření.

dekorativní prvky v ploše
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

4. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Matematika

4. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence komunikativní
  • 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.