Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
4. ročník
Vlastivěda
místo, kde žijeme
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Domov – prostředí domova, orientace v místě bydliště Škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy, riziková místa a situace Obec (město), místní krajina – její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce (města), význačné budovy, dopravní síť Okolní krajina (místní oblast, region) – zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany Regiony ČR – Praha a vybrané oblasti ČR Naše vlast – domov, krajina, národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU, cestování Mapy obecně zeměpisné a tematické – obsah, grafika, vysvětlivky |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 4. ročník komunikační a slohová výchova Německý jazyk 8. ročník Moji přátelé Německý jazyk 9. ročník Můj domov Matematika 4. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Hudební výchova 4. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 4. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 4. ročník práce s drobným materiálem |
Výtvarná výchova 4. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 4. ročník Příroda a její proměny Matematika 4. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Matematika 4. ročník Čísla a početní operace do 1 000 000 Český jazyk a literatura 4. ročník komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 4. ročník jazyková výchova |
lidé a čas
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Orientace v čase a časový řád – určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, denní režim, roční období Současnost a minulost v našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny Regionální památky – péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost Báje, mýty, pověsti – minulost kraje a předků, domov, vlast, rodný kraj |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 4. ročník literární výchova Německý jazyk 8. ročník Moji přátelé Německý jazyk 9. ročník Můj domov Matematika 4. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Hudební výchova 4. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 4. ročník Člověk Pracovní činnosti 4. ročník práce s drobným materiálem |
Výtvarná výchova 4. ročník Člověk Matematika 4. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Matematika 4. ročník Čísla a početní operace do 1 000 000 Český jazyk a literatura 4. ročník komunikační a slohová výchova |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
- 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
- 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence občanské
- 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
- 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
- 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
- 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.