ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Vlastivěda


Renata Prokopová, 1+1  týdně, P
místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
  • určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
    • určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu

  • vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam
  • porovnává způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
    • porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích

Domov – prostředí domova, orientace v místě bydliště

Škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy, riziková místa a situace

Obec (město), místní krajina – její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce (města), význačné budovy, dopravní síť

Okolní krajina (místní oblast, region) – zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany

Regiony ČR – Praha a vybrané oblasti ČR

Naše vlast – domov, krajina, národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly

Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU, cestování

Mapy obecně zeměpisné a tematické – obsah, grafika, vysvětlivky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

jazyková výchova

lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

Orientace v čase a časový řád – určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, denní režim, roční období

Současnost a minulost v našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny

Regionální památky – péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost

Báje, mýty, pověsti – minulost kraje a předků, domov, vlast, rodný kraj

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.