ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Pracovní činnosti


Zdeněk Pilař, 1  týdně, P
Práce se dřevem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Orientace v novém pracovním prostředí odborné učebny,dílny + vlastní výrobek
Dřeviny - rozdělení, procházka kolem školy + přesný geometrický útvar
Dřeviny - vlastnosti a užití v praxi + popiska jmenovky
Technické kreslení(náčrt, výkres) + držák, stojka jmenovky
Kóta a kótování, druhy čar + kompletace výrobku JMENOVKA, povrchová úprava(lakování aj.)
Stavba dřeva + vánoční dárek(hra, lakovaná dlaždice, rámeček) -exkurze v truhlářské či keramické dílně
Zopakování a procvičení teorie + technická dokumentace k výrobku NAVIJÁK(příprava šablony - domácí práce)
Test znalostí + řezání šikmých čar(čep,rozpor)
Třískové obrábění + dlabání
Třískové obrábění + vrtání(práce s kolovrátkem)
Dokončovací práce na výrobku + povrchová úprava
Hoblování + výrobek dle výběru(HRNCOVKA, POLIČKA)
Práce na výrobku - dřevo(vrtání na stojanové vrtačce)
Práce na výrobku - dřevo(nažehlování hran)
Kompletace výrobku
Závěrečné hodnocení činností ve školním roce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Výchova k občanství

6. ročník

Domov

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Hustota

Zeměpis

6. ročník

Planeta Země

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Práce s kovem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Materiál kov a jeho odlišnosti, specifika oproti dřevu + práce s drátem(BRÝLE - výrobek z jednoho drátku)
Vlastnosti kovů, výroba a využití - výrobek HRNCOVKA, POLIČKA(ohýbání drátu, řezání)
Nástroje a nářadí na zpracování kovů - řezání závitů(závitník, závitové očko)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Magnetické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Elektrické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Práce s plastem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady bezpečnosti práce, dokáže poskytnout první pomoc
  • Využívá technickou dokumentaci, čte jednoduchý technický výkres a umí namalovat náčrt
  • Provádí práce se dřevem, kovem a plastem - orýsování, řezání, rašplování, pilování, dlabání, vrtání, stříhání plechu, ohýbání drátu, tvarování plastu teplem
  • Plánuje a organizuje si činnosti při této výrobě

Vlastnosti plastu + výrobek dle vlastního výběru(OBOUVÁTKO, KLÍČENKA, KLEŠTĚ NA CUKR)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
  • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.