Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Fyzika
Látka a tělesoDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- tělesa a látky
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: vodorovný povrch u kapalin, stlačitelnost - injekční stříkačka
molekulová fyzika - pohyb částic - demonstrace difúze - domácí pokus (čaj + voda - pozorovat) - barvivo + voda - pozorovat krystalizace - sůl + voda + nitka - domácí pokus přilnavost |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Chemie 8. ročník 1. Pozorování, pokus a bezpečnost práce |
|||||||||||
literatura | |||||||||||
Fyzika učebnice pro 6. ročník ZŠ
Sbírka úloh z fyziky 1. díl pro ZŠ
|
|||||||||||
materiály, pomůcky | didaktická technika | ostatní | |||||||||
siloměry
|
Elektrické vlastnosti látekDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
elektrování při vzájemném dotyku
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: tření tyče, proužek sáčku, papír, elektroskop
vyrobit si doma model atomu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem |
Magnetické vlastnosti látekDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
rozdělení a popis magnetu
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: magnety, magnetka, kovové piliny, kompas, buzola | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Fyzika 8. ročník Elektromagnetické jevy |
Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem |
Gravitační síla, gravitaceDotace učebního bloku:
4
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
prodloužené pružiny podle velikosti působící síly
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: pružina, siloměr, závaží, sklonné váhy |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Fyzika 7. ročník Síla. Skládání sil Fyzika 7. ročník Deformační účinky síly Fyzika 7. ročník Tření Fyzika 9. ročník Vesmír | |||||||||||
literatura | |||||||||||
Fyzika učebnice pro 6. ročník ZŠ
Sbírka úloh z fyziky 1. díl pro ZŠ
|
|||||||||||
materiály, pomůcky | didaktická technika | ostatní | |||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
frontální výuka s demonstračními pokusy nebo pomůckami
laboratorní práce
pozorování, skupinová práce
pracovní listy |
skupinová práce
pro skupinovou výuku je charakteristická spolupráce žáků při řešení úlohy, problému; kooperativní výuka
metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci) žáků mezi sebou při řešení různě náročných úloh a problémů, ale |
Měření délkyDotace učebního bloku:
9
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky délky, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: délková měřidla (přinést z domova) výroba vlastního délkového měřidla měření délky pomocí starších jednotek měření výšky člověka - výpočet aritmetického průměru |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Pracovní činnosti 6. ročník Práce s plastem Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Dějepis 6. ročník Nejstarší starověké státy Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Měření objemu tělesaDotace učebního bloku:
9
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky objemu, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: měření objemu kapaliny, pevného tělesa domácí výroba objemového měřidla |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Chemie 8. ročník 2. Směsi Chemie 8. ročník 3. Voda, vzduch a oheň Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Měření hmotnosti tělesaDotace učebního bloku:
9
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky hmotnosti, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: rovnoramenné váhy - měření hmotnosti pevných těles a kapalin |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Chemie 8. ročník 2. Směsi Chemie 8. ročník 3. Voda, vzduch a oheň Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
HustotaDotace učebního bloku:
14
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
hustota látky, jednotky, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: hustoměry |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Pracovní činnosti 6. ročník Práce s kovem Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Chemie 8. ročník 2. Směsi Chemie 8. ročník 3. Voda, vzduch a oheň |
Měření časuDotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotky času, značka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: měření času | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Dějepis 6. ročník Pravěk Matematika 6. ročník Desetinná čísla |
Měření teploty tělesDotace učebního bloku:
7
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednotka, značka |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: měření teploty, teploměry |
Elektrický obvodDotace učebního bloku:
14
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
vodič a izolant v elektrickém poli jednoduchý a rozvětvený obvod |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pomocí soupravy sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod cívka její magnetické pole souprava Boffin |
Vlastnosti zvukuDotace učebního bloku:
10
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
šíření a vznik zvuku rychlost šíření zvuku v různých prostředích odraz zvuku na překážce ozvěna pohlcování zvuku výška zvukového tónu |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pokusy: ladičky |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
Kompetence sociální a personální
- 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).