ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Výtvarná výchova


Lenka Korčáková, 1  týdně, P
Příroda a její proměny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a ve vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

barva a její odstíny, vrstvení barev
výtvarné vyjádření kontrastu přírodních forem
výtvarné vyjádření znaků, tvarů, barevnosti přírodních objektů
rozvíjení prostorového vidění, cítění a vyjadřování na základě prostorových jevů
uplatňování linie vytvářené různými nástroji v různých materiálech
seznámení r různými druhy výtvarného umění
- architektura a užité umění
- kultura bydlení
- současná oděvní kultura
výtvarně dramatické a komunikační hry
dotváření prostředí, ve kterém žijeme

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Člověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a ve vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

barva a její odstíny, vrstvení barev
proporce postavy, hlavy, konfrontace představy se skutečností
výtvarné vyjádření znaků, tvarů, barevnosti přírodních objektů
rozvíjení prostorového vidění, cítění a vyjadřování na základě prostorových jevů
uplatňování linie vytvářené různými nástroji v různých materiálech
seznámení r různými druhy výtvarného umění
- architektura a užité umění
- kultura bydlení
- současná oděvní kultura
výtvarně dramatické a komunikační hry
dotváření prostředí, ve kterém žijeme

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Tělesná výchova

5. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

5. ročník

atletika

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a ve vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

barva a její odstíny, vrstvení barev
výtvarné vyjádření kontrastu přírodních forem
výtvarné vyjádření znaků, tvarů, barevnosti přírodních objektů
rozvíjení prostorového vidění, cítění a vyjadřování na základě prostorových jevů
uplatňování linie vytvářené různými nástroji v různých materiálech
seznámení r různými druhy výtvarného umění
- architektura a užité umění
- kultura bydlení
- současná oděvní kultura
výtvarně dramatické a komunikační hry
dotváření prostředí, ve kterém žijeme

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Rozvoj schopností poznávání

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Svět fantazie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a ve vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

barva a její odstíny, vrstvení barev
výtvarné vyjádření kontrastu přírodních forem
výtvarné vyjádření znaků, tvarů,
rozvíjení prostorového vidění, cítění a vyjadřování na základě prostorových jevů
uplatňování linie vytvářené různými nástroji v různých materiálech
vesmír skutečný a fantazijní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

5. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Vesmír
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a ve vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

barva a její odstíny, vrstvení barev
výtvarné vyjádření kontrastu přírodních forem
výtvarné vyjádření znaků, tvarů, barevnosti přírodních objektů
rozvíjení prostorového vidění, cítění a vyjadřování na základě prostorových jevů
uplatňování linie vytvářené různými nástroji v různých materiálech
vesmír skutečný a fantazijní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Psychohygiena

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce, najde příčiny a následky dané situace a popíše je.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.