Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
5. ročník
Výtvarná výchova
Příroda a její proměny
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
barva a její odstíny, vrstvení barev
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Základní podmínky života
Ekosystémy
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Psychohygiena
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Hudební výchova 5. ročník poslechové činnosti Hudební výchova 5. ročník vokální činnosti Pracovní činnosti 5. ročník pěstitelské činnosti Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem |
Pracovní činnosti 5. ročník pěstitelské činnosti Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova |
Člověk
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
barva a její odstíny, vrstvení barev
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Etnický původ
Lidské vztahy
Kulturní diference
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Přírodověda 5. ročník Člověk a jeho zdraví Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás Tělesná výchova 5. ročník gymnastika Tělesná výchova 5. ročník atletika |
Přírodověda 5. ročník Člověk a jeho zdraví Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova |
Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
barva a její odstíny, vrstvení barev
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
Ekosystémy
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Kulturní diference
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Psychohygiena
Rozvoj schopností poznávání
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás Hudební výchova 5. ročník poslechové činnosti |
Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova |
Svět fantazie
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
barva a její odstíny, vrstvení barev
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Psychohygiena
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Matematika 5. ročník Geometrie v rovině a prostoru Informatika 5. ročník Základy práce s textem a grafikou Hudební výchova 5. ročník poslechové činnosti |
Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Informatika 5. ročník Základy práce s textem a grafikou |
Vesmír
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
barva a její odstíny, vrstvení barev
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Psychohygiena
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Informatika 5. ročník Základy práce s textem a grafikou Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Hudební výchova 5. ročník poslechové činnosti |
Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
- 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
- 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
- 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
- 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
- 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
- 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
- 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.
Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.
- 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 5. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce, najde příčiny a následky dané situace a popíše je.
- 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
- 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
Kompetence sociální a personální
- 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
- 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
- 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
- 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
- 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
- 5. Oceňuje úspěchy druhých.
Kompetence občanské
- 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
- 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
- 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
- 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
- 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
- 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
- 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.