Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
5. ročník
Český jazyk a literatura
komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Praktické a věcné čtení Praktické a věcné naslouchání - reprodukce textu Vypravování, dialog Popis osoby, vzkaz, zpráva, oznámení, inzerát, jednoduchý tiskopis Vypravování - přímá a nepřímá řeč |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Přírodověda 5. ročník Člověk a jeho zdraví Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Pracovní činnosti 5. ročník pěstitelské činnosti Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů |
Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Český jazyk a literatura 5. ročník jazyková výchova Anglický jazyk 5. ročník Nakupování |
jazyková výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Stavba slova - část příponová a koncovka Druhy slov Vzory podsatných jmen (předseda, soudce) Druhy přídavných jmen a jejich pravopis Druhy a skloňování některých zájmen a číslovek Časování sloves Stavba věty - několikanásobný podmět a přísudek Shoda přísudku s podmětem několikanásobným Věta jednoduchá a souvětí |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Poznávání lidí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Psychohygiena
Kreativita
Mezilidské vztahy
Komunikace
Kooperace a kompetice
Hodnoty, postoje, praktická etika
|
Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova |
literární výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Zážitkové čtení a naslouchání Vlastní čtení tiché i hlasité Reprodukce textu Tvorba vlastních textů Základní literární pojmy - verš, rým, přirovnání, hodnotná a braková literatura Dramatizace |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
Etnický původ
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír |
Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Přírodověda 5. ročník Člověk a jeho zdraví Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Informatika 5. ročník Základy práce s textem a grafikou |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
- 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
- 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
- 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
- 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
- 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
- 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
- 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
- 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
- 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
- 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
- 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.
Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.
- 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
- 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
- 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
- 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 5. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce, najde příčiny a následky dané situace a popíše je.
- 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
- 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
- 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
- 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
- 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
- 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
- 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
- 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
- 5. Popisuje, co se mu nelíbí na názoru či výsledku práce druhé osoby, nikoliv na osobě samotné.
- 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
- 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
- 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
- 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
- 5. Dokáže se druhému omluvit.
- 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
- 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
- 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
- 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
- 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
- 5. Oceňuje úspěchy druhých.
- 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
- 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
- 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
- 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
- 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
- 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem; zapojuje se do podpory neznámých lidí (adopce na dálku)
- 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
- 5. Podává své osobní návrhy; neodmítá realizovat cizí řešení, je-li výhodnější pro všechny; posuzuje, zda v dané situaci nejsou porušována jeho práva; pokud ano, hledá pomoc.
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
- 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
- 5. Podílí se na organizaci školních akcí (ŠP).
Kompetence pracovní
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.