ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 6+2  týdně, P
komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • neúplný text dokončí, aby byl pravdivý nebo smysluplný
  • vede správně telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
  • rozpozná manipulativní komunikaci v reklamě
  • rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a podle svého komunikačního záměru ji vhodně používá
  • samostatně vytváří jednoduché komunikační žánry dodržuje jejich obsahová i formální pravidla
  • sestaví osnovu vyprávění, ve svém projevu pak dodrží posloupnost děje a hlavní linii příběhu

Praktické a věcné čtení

Praktické a věcné naslouchání - reprodukce textu

Vypravování, dialog

Popis osoby, vzkaz, zpráva, oznámení, inzerát, jednoduchý tiskopis

Vypravování - přímá a nepřímá řeč

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

5. ročník

jazyková výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Nakupování

jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pracuje se slovy a jejich významy, obohacuje a rozvíjí svou slovní zásobu
  • rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
  • určuje slovní druhy plnovýznamových slov a používá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projebu
  • rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
  • vyhledá základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
  • odlišuje větu jednoduchou od souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí
  • podle potřeby projevu vhodně obměňuje spojovací výrazy
  • používá pravidla shody podmětu s přísudkem (syntaktický pravopis) v přiměřeně náročných příkladech

Stavba slova - část příponová a koncovka

Druhy slov

Vzory podsatných jmen (předseda, soudce)

Druhy přídavných jmen a jejich pravopis

Druhy a skloňování některých zájmen a číslovek

Časování sloves

Stavba věty - několikanásobný podmět a přísudek

Shoda přísudku s podmětem několikanásobným

Věta jednoduchá a souvětí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Hodnoty, postoje, praktická etika

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamená je
  • volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
  • rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů, používá základní literární pojmy
  • tvořivě pracuje s textem

Zážitkové čtení a naslouchání

Vlastní čtení tiché i hlasité

Reprodukce textu

Tvorba vlastních textů

Základní literární pojmy - verš, rým, přirovnání, hodnotná a braková literatura

Dramatizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Etnický původ

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce, najde příčiny a následky dané situace a popíše je.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 5. Popisuje, co se mu nelíbí na názoru či výsledku práce druhé osoby, nikoliv na osobě samotné.
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem; zapojuje se do podpory neznámých lidí (adopce na dálku)
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Podává své osobní návrhy; neodmítá realizovat cizí řešení, je-li výhodnější pro všechny; posuzuje, zda v dané situaci nejsou porušována jeho práva; pokud ano, hledá pomoc.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Podílí se na organizaci školních akcí (ŠP).
Kompetence pracovní
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.