Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
5. ročník
Informatika
Bezpečnost na internetu a v síti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Desatero pro žáky
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás |
Využití internetu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
internetová adresa
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
|
Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme |
Přírodověda 5. ročník Člověk a jeho zdraví Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás |
Počítač a operační systém
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
základní orientace v operačním systému
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel |
Základy práce s textem a grafikou
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
jednoduchý text (Poznámkový blok)
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie |
Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie |
Algoritmizace a programování
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Algoritmizace běžných životních situací
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Baltík, Žofka (Imagine logo), Karel |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
- 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
- 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
- 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
- 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
- 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.
Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.
- 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
- 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
- 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
- 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
- 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
- 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
- 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
- 5. Oceňuje úspěchy druhých.
- 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
Kompetence občanské
- 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
- 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.