ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Informatika


Zdeněk Boček, 1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a v síti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady
    - zná zásady práce s počítačem jako elektrickým zařízením
    - zná hlavní součásti počítače a chrání je před poškozením
    - zná základy funkce počítačových programů

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Využití internetu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích
  • při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty
    - zná několik ověřených internetových adres pro vyhledávání informací
    - nepoužívá informace z neznámých a neověřených zdrojů
    - rozliší podstatné a méně podstatné části vyhledaných informací
  • komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
    - umí používat elektronickou poštu pro jednoduché zprávy
    - umí používat krátké textové zprávy (SMS) na mobilním telefonu
    - umí používat další nástroje pro textovou a hlasovou komunikaci (chat, ICQ, Skype, apod.)
  • odešle, přijme, přepošle jednoduchý e-mail

internetová adresa
hypertextový odkaz
vyhledávací služby na internetu
webmail a e-mailový klient
jiné způsoby komunikace - chat, IP telefonování, SMS

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Počítač a operační systém
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici osobního počítače
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie
    - umí vytvořit nový dokument
    - umí otevřít existující dokument
    - umí uložit vytvořený dokument
    - umí vytisknout dokument
    - používá vhodné periferie - různé typy medií, dostupné tiskárny
  • respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady
    - zná zásady práce s počítačem jako elektrickým zařízením
    - zná hlavní součásti počítače a chrání je před poškozením
    - zná základy funkce počítačových programů
  • uloží nebo otevře soubor na určeném místě v počítačové síti
  • používá přidělený účet v počítačové síti (přihlásí se / odhlásí se)

základní orientace v operačním systému
používání přiděleného osobního účtu a orientace v počítačové síti
složky a datové soubory
jednoduché funkce - označit, kopírovat, vyjmout, vložit

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Základy práce s textem a grafikou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici osobního počítače
  • pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru
    - umí vytvořit obrázek pomocí jednoduchého grafického editoru
    - umí zpracovat text pomocí jednoduchého textového editoru
    - umí přenést data mezi dokumenty, např. z internetové stránky do textového nebo grafického editoru
  • uloží nebo otevře soubor na určeném místě v počítačové síti
  • vytvoří bitmapový obrázek v programu Malování
  • napíše jednoduchý text v programu Poznámkový blok

jednoduchý text (Poznámkový blok)
jednoduchá grafika (Malování)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Algoritmizace a programování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici osobního počítače
  • využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie
    - umí vytvořit nový dokument
    - umí otevřít existující dokument
    - umí uložit vytvořený dokument
    - umí vytisknout dokument
    - používá vhodné periferie - různé typy medií, dostupné tiskárny
  • uloží nebo otevře soubor na určeném místě v počítačové síti
  • používá přidělený účet v počítačové síti (přihlásí se / odhlásí se)
  • sestaví, odladí a spustí jednoduchý až středně složitý program v dětském programovacím jazyku
    použití dětských programovacích jazyků
    - Baltík
    - Logo
    - Karel

Algoritmizace běžných životních situací
Algoritmizace jednoduchého problému
Dětské programovací jazyky

Komentář

Baltík, Žofka (Imagine logo), Karel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.