Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
5. ročník
Matematika
Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Písemné algoritmy početních operací - sčítání, odčítání, násobení, dělení jednociferným dělitelem |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Anglický jazyk 5. ročník Nakupování Informatika 5. ročník Počítač a operační systém Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Přírodověda 5. ročník Člověk a jeho zdraví Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Pracovní činnosti 5. ročník konstrukční činnosti Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů |
Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Člověk |
Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Práce s daty (jízdní řády, ceníky, apod.)
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme |
Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás |
Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Grafický součet a rozdíl úseček
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Pracovní činnosti 5. ročník konstrukční činnosti |
Výtvarná výchova 5. ročník Svět fantazie |
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Slovní úlohy
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
- 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
- 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
- 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
- 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
- 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
- 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
- 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
- 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.
Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.
- 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
- 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
- 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
- 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
- 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
- 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
- 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
- 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
- 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
- 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
- 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
- 5. Popisuje, co se mu nelíbí na názoru či výsledku práce druhé osoby, nikoliv na osobě samotné.
- 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
- 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
- 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
- 5. Dokáže se druhému omluvit.
- 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
- 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
- 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
- 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
- 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
- 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
- 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
- 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
- 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
- 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.
- 5. Hospodaří s utrženými finančními prostředky – šetří finance pro konkrétní výdaje.