ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Matematika


Zdeněk Boček, 4+1  týdně, P
Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí písemné i pamětné početní operace v oboru přirozených čísel
  • Využívá při pamětném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
  • Zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
  • Seznámí se s římskými číslicemi
  • modeluje a určí část celku, používá zápis ve formě zlomku
  • porovnává, sčítá a odčítá zlomky se stejným základem v oboru kladných čísel
  • Pozná desetinní číslo, zapíše je, porovná jejich velikost, sčítá a odčítá desetinná čísla, násobí a dělí desetinné číslo 10, 100 a přirozeným číslem menším než 10
  • porozumí významu znaku "-" pro zápis celého záporného čísla a toto číslo vyznačí na číselné ose

Písemné algoritmy početních operací - sčítání, odčítání, násobení, dělení jednociferným dělitelem
Zaokrouhlování do 1 000 000, odhad a kontrola výsledku
Písemné dělení dvojciferným dělitelem
Jednoduché i složené slovní úlohy
Římské číslice I až X, L, C, D, M
Zlomky, sčítání a odčítání zlomků
Desetinná čísla - čtení, zápis, porovnávání, číselná osa
Sčítání a odčítání desetinných čísel, násobení a dělení desetinných čísel 10, 100 a přirozeným číslem 1 - 9
Zajímavé matematické úlohy
Seznámí se s pojmem záporné číslo

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

5. ročník

Nakupování

Informatika

5. ročník

Počítač a operační systém

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

konstrukční činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, sbírá, třídí a vyhodnocuje data
  • čte a sestavuje jednoduché tabulky
  • Provádí náročnější převody jednotek míry, hmotnosti, času a objemu

Práce s daty (jízdní řády, ceníky, apod.)
Tabulky, grafy, diagramy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Narýsuje a znázorní základní rovinné útvary, užívá jednoduché konstrukce, dokáže znázornit úhly danných rovinných útvarů
  • Sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
  • Sestrojí rovnoběžky a kolmice, seznámí se s vzájemnou polohou dvou kružnic
  • Dokáže vypočítat obvod a obsah čtverce a obdélníku, obvod trojúhelníku, umí vypočítat povrch krychle a kvádru
  • Rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru

Grafický součet a rozdíl úseček
Přímka, polopřímka, úsečka, rovnoběžky, kolmice
Konstrukce daných rovinných útvarů
Trojúhelníková nerovnost
Úhly rovinných útvarů
Výpočty obvodů a obsahů daných geometrických tvarů
Výpočet povrchu krychle a kvádru
Vzájemná poloha dvou kružnic
Souřadnice bodů ve čtvercové síti, rýsování osově souměrných útvarů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

konstrukční činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky

Slovní úlohy
číselné a logické řady, obrázkové řady
Magické čtverce
Cvičení prostorové představivosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 5. Popisuje, co se mu nelíbí na názoru či výsledku práce druhé osoby, nikoliv na osobě samotné.
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.
  • 5. Hospodaří s utrženými finančními prostředky – šetří finance pro konkrétní výdaje.