ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Hudební výchova


Radka Kmochová, 1  týdně, P
vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých schopností intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase v dur. i moll. tóninách
  • orientuje se v notovém záznamu, umí číst noty
  • vytváří podle svých schopností jednoduché předehry, mezihry, dohry a provádí jednoduché hudební improvizace

pěvecký a mluvní projev - pěvecké dovednosti, hlasová hygiena
hudební rytmus
dvojhlas - kánon, lidový dvojhlas
čtení a zápis not
vokální improvizace
intonace v durových i mollových tóninách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Anglický jazyk

5. ročník

Narozeniny

instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k opakování jednoduchých skladeb a písní
  • vytváří podle svých schopností jednoduché předehry, mezihry, dohry a provádí jednoduché hudební improvizace

hra na hudební nástroje
rytmizace
hudební improvizace
poznávání dalších hudebních nástrojů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vytváří podle svých schopností jednoduché předehry, mezihry, dohry a provádí jednoduché hudební improvizace
  • na základě svých schopností a dovedností provádí pohybové improvizace pro vyjádření hudby, zvládá jednoduché taneční kroky

vyjádření hudby pohybem
taneční kroky
pohybová improvizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pozná hudební formy jednoduché písně či skladby
  • upozorní v proudu znějící hudby na některé hudební výrazové prostředky, tempové, dynamické a zřetelné harmonické změny

kvality tónů
hudební výrazové prostředky
hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální
hudební styly, žánry
hudební formy
poslech vybraných skladeb

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Popisuje, co se mu nelíbí na názoru či výsledku práce druhé osoby, nikoliv na osobě samotné.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.