ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Tělesná výchova


Věra Brožová, 2  týdně, P
atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, na zimním stadionu
  • Podílí se na realizaci školního pohybového režimu
  • Zná kompenzační a relaxační cviky
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy
  • Zná pojmy z pravidel sportů a soutěží
  • Prohlubuje svoji zdatnost při atletických disciplínách
  • Je schopen uběhnout 800m za přiměřený časový úsek
  • Nacvičuje skok vysoký
  • Zná princip štafetového běhu
  • Účastní se atletických závodů na různých úrovních
  • Dovede získat informace o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště
  • Dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky a projevit vůli po jeho zlepšení

Bezpečnost a hygyena při sportování, pitný režim, správné oblečení a obuv
Informace o první pomoci při úraze
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost, povely
Příprava organismu na pohybovou činnost - zdravotně zaměřené činnosti
Atletická rozcvička
Pravidla atletických soutěží
Základy atletiky - běh na 60m, 150m, 300m, 600m, 800m, nízký start, skok do dálky, skok vysoký, hod kriketovým míčkem, Cooperův test do 12 minut, štafetový běh
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play
Pobyt v přírodě - turistika

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

5. ročník

atletika

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, na zimním stadionu
  • Podílí se na realizaci školního pohybového režimu
  • Zná kompenzační a relaxační cviky
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy
  • Je schopen cvičit podle popisu cvičení nebo jednoduchého nákresu
  • Zvládne akrobatické prvky na žíněnce jako ve 4. ročníku, nacvičí kotoul vzad s různým zakončením, pokusí se o přemet stranou
  • Nacvičuje výmyk na hrazdě
  • Zdokonaluje se ve cvičení na ostatním nářadí
  • Provádí kondiční cvičení s plnými míči
  • Dovede získat informace o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště
  • Dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky a projevit vůli po jeho zlepšení

Bezpečnost při sportování na nářadí
Tělocvičné pojmy + komunikace v Tv
Informace o první pomoci při úrazu
Gymnastická rozcvička
Základy estetického pohybu, správné držení těla a dýchání
Prostná - modifikace kotoulů, napojované kotouly, kotoul vzad, stoj na hlavě, příprava na stoj na rukou, kotoul vzad, přemet stranou, zpevňující cvičení
Přeskok -skrčka, roznožka, seskok z nářadí
Kruhy v klidu - překot vzad, vpřed, svis vznesmo, svis střemhlav přitahování do shybu, kruhy v hupu - houpání s odrazem
Hrazda - překot vpřed a vzad, vzpor, sešin, výmyk
Žebřiny - cvičení obratnosti, síly a odvahy
Lavička a kladinka - rovnovážná cvičení, přechody, poskoky, přeskoky stranou
Trampolínka - přímé skoky, kotoul letmo
Cvičení s náčiním odpovídajícím velikostí a hmotností - tenisáky, pěnové míčky, obruče, švihadla atd.
Kondiční cvičení s plnými míči
Skoky přes švihadlo, podbíhání dlouhého lana, přeskoky lana
Šplh
Dětský aerobik,kondiční cvičení s hudbou
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, na zimním stadionu
  • Podílí se na realizaci školního pohybového režimu
  • Zná kompenzační a relaxační cviky
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy
  • Zná pojmy z pravidel sportů a soutěží
  • Spolupracuje při týmových a pohybových činnostech a soutěžích, vytváří varianty osvojených pohybových her
  • Je schopen zorganizovat jednoduché soutěže na úrovni třídy
  • Nacvičuje prvky z badmintonu, házené, florbalu, basketbalu, kopané
  • Zná pravidla jednoduchých sportovních her a řídí se jimi
  • Je schopen zahrát si vybíjenou, přehazovanou, badminton, florbal, kopanou, ringo
  • Umí se dohodnout na spolupráci a jednoduché taktice družstva
  • Dovede získat informace o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště
  • Dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky a projevit vůli po jeho zlepšení

Bezpečnost a hygyena při sportování
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
První pomoc při úrazech
Rocvička, honičky
Soutěže, závodivé hry, pohybové hry s náčiním i bez náčiní
Jednoduchá pravidla soutěží a sportů
Základy sportovních her - vybíjená, florbal, malá kopaná, badminton, házená, ringo, basketbal, přehazovaná
Přihrávka jednoruč, obouruč, házení a chytání různých druhů míčů, kopy do míče, technika hole, technika rakety, driblink, střelba na koš, hod ringokroužkem
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu, taktika v týmových hrách
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

5. ročník

pohybové hry

Sportovní výchova

5. ročník

míčové hry

bruslení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, na zimním stadionu
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy
  • Zná pojmy z pravidel sportů a soutěží
  • Nacvičí základy bruslení na ledě
  • Dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky a projevit vůli po jeho zlepšení

Bezpečnost a hygyena při sportování
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Bruslení vpřed, vzad, jednoduché hry na ledě
Hokej

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

lyžování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečnosti v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, na zimním stadionu
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy
  • Zná pojmy z pravidel sportů a soutěží
  • Nacvičí základy lyžování
  • Dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky a projevit vůli po jeho zlepšení

Kurz lyžování
Bezpečnost na svahu a v lyžařské stopě
Základy sjezdového lyžování
Základy běžeckého lyžování
Zásady pobytu na horách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
Kompetence komunikativní
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
Kompetence pracovní
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.
  • 3. Snaží se najít příčiny úspěchu a neúspěchu.