ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Vlastivěda


Miroslava Musilová, 2  týdně, P
lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se podle světových stran
  • porovnává náčrty, plány
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti
  • zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky z vlastních cest a porovná způsob života v naší vlasti a jiných zemích
  • rozlišuje hlavní orgány státní moci
  • pracuje s časovými údaji
  • hodnotí význam regionálních chráněných částí přírody
  • rozezná současné a minulé a orientuje se v minulosti a součastnosti naší vlasti
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
  • objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
  • poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí
  • rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se nedají tolerovat, která porušují zákl. lidská práva
  • orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště

- vztahy mezi lidmi, chování lidí, ohleduplnost, etické zásady, rizikové chování a předcházení konfliktům 
- pravidla soužití, mezilidské vztahy, komunikace, principy demokracie
- rozdíly mezi jednotlivci
- zakladní lidská práva, práva a povinnosti žáků, protiprávní jednání, korupce, právní ochrana občanů a majetku - včetně nároku na reklamaci
- základní formy vlastnictví, rozpočet, příjmy a výdaje domáctnosti, způsoby placení, banka jako správce peněz, úspory a půjčky
- životní a společenské prostředí obce

- kultura - podoby a projevy kultury, kulturní instituce

- základní globální problémy, problémy konzumní společnosti, nesnášenlivost mezi lidmi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Lidé

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

4. ročník

bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

3. ročník

bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

2. ročník

2. bezpečnost na internetu a v síti

místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • seznamuje se s hlavními orgány státní moci, symboly našeho státu
  • orientuje se podle světových stran
  • porovnává náčrty, plány
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti
  • zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky z vlastních cest a porovná způsob života v naší vlasti a jiných zemích
  • rozlišuje hlavní orgány státní moci
  • pracuje s časovými údaji
  • hodnotí význam regionálních chráněných částí přírody
  • rozezná současné a minulé a orientuje se v minulosti a součastnosti naší vlasti
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
  • objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
  • poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí
  • rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se nedají tolerovat, která porušují zákl. lidská práva
  • orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště
  • využívá archivů, knihoven a sbírek

- poloha bydliště
- orientace podle světových stran
- orientace na mapě - ČR, Evropa, Svět - kontinenty, EU,
- regionální zvláštnosti - příroda, osídlení, hospodářství a kultura
- zprostředkování vlastních zkušeností (cesty po ČR, Evropě, apod)
- orgány státní moci

- bezpečná cesta do školy, riziková místa a situace

- státní správa a samospráva, státní symboly, armáda ČR
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Etnický původ

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Moje škola

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Prázdniny

Anglický jazyk

5. ročník

Zvířata

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce, najde příčiny a následky dané situace a popíše je.
  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 5. Popisuje, co se mu nelíbí na názoru či výsledku práce druhé osoby, nikoliv na osobě samotné.
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem; zapojuje se do podpory neznámých lidí (adopce na dálku)
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Podává své osobní návrhy; neodmítá realizovat cizí řešení, je-li výhodnější pro všechny; posuzuje, zda v dané situaci nejsou porušována jeho práva; pokud ano, hledá pomoc.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Podílí se na organizaci školních akcí (ŠP).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pod vedením učitele dodržuje bezpečnostní pravidla při práci; pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.
  • 5. Hospodaří s utrženými finančními prostředky – šetří finance pro konkrétní výdaje.