ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Výtvarná výchova


Lenka Korčáková, 2  týdně, P
Příroda a její proměny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Na základě zrakového vnímání porovnává a třídí linie, tvary, barvy a objekty a zobrazuje ve vlastní tvorbě( za použití různých technik)
  • V tvorbě uplatňuje plošné i prostorové uspořádání linií, tvarů a barev a vhodně je kombinuje
  • Podle svých schopností vytváří různá výtvarná zobrazení, porovnává různé výtvory, inspiruje se jimi a tím nabývá výtvarných zkušeností.
  • Vyjadřuje se o své práci, zdůvodňuje, hodnotí (sebehodnocení). S ostatními komunikuje o jejich výtvorech, je tolerantní k druhým.

výtvarné vyjádření skutečnosti, zážitku
barvy základní a odvozené
hra s barvami a linií
pozorování přírodních tvarů a následná práce s nimi
-otisk
-frotáž
-koláž
skupinová práce
rozvoj fantazie dítěte
geometrické tvary jako základ kresby a malby
výtvarné vyjádření v ploše i prostoru
objemové modelování
rozvíjení smyslu pro výtvarný rytmus
práce s ilustrací( knihy, výstava, vernisáž, koláž)
seznámení s různými technikami

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Hudební výchova

3. ročník

vokální činnosti

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

3. ročník

základy práce s textem a grafikou

Člověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Na základě zrakového vnímání porovnává a třídí linie, tvary, barvy a objekty a zobrazuje ve vlastní tvorbě( za použití různých technik)
  • V tvorbě uplatňuje plošné i prostorové uspořádání linií, tvarů a barev a vhodně je kombinuje
  • Podle svých schopností vytváří různá výtvarná zobrazení, porovnává různé výtvory, inspiruje se jimi a tím nabývá výtvarných zkušeností.
  • Vyjadřuje se o své práci, zdůvodňuje, hodnotí (sebehodnocení). S ostatními komunikuje o jejich výtvorech, je tolerantní k druhým.

výtvarné vyjádření skutečnosti, zážitku
barvy základní a odvozené
hra s barvami a linií
postava, proporce, zachycení pohybu
popis děje( vyprávění, pohádka),skupinová práce
rozvoj fantazie dítěte
geometrické tvary jako základ kresby a malby
výtvarné vyjádření v ploše i prostoru
objemové modelování
rozvíjení smyslu pro výtvarný rytmus
práce s ilustrací( knihy, výstava, vernisáž, koláž)
seznámení s různými technikami

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

3. ročník

základy práce s textem a grafikou

Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Na základě zrakového vnímání porovnává a třídí linie, tvary, barvy a objekty a zobrazuje ve vlastní tvorbě( za použití různých technik)
  • V tvorbě uplatňuje plošné i prostorové uspořádání linií, tvarů a barev a vhodně je kombinuje
  • Podle svých schopností vytváří různá výtvarná zobrazení, porovnává různé výtvory, inspiruje se jimi a tím nabývá výtvarných zkušeností.
  • Vyjadřuje se o své práci, zdůvodňuje, hodnotí (sebehodnocení). S ostatními komunikuje o jejich výtvorech, je tolerantní k druhým.

výtvarné vyjádření skutečnosti, zážitku
barvy základní a odvozené
hra s barvami a linií
pozorování přírodních tvarů a následná práce s nimi
popis děje( vyprávění, pohádka),skupinová práce
rozvoj fantazie dítěte
geometrické tvary jako základ kresby a malby
výtvarné vyjádření v ploše i prostoru
objemové modelování
rozvíjení smyslu pro výtvarný rytmus
práce s ilustrací( knihy, výstava, vernisáž, koláž)
seznámení s různými technikami

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Mezilidské vztahy

Kreativita

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Hudební výchova

3. ročník

poslechové činnosti

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

3. ročník

Moje rodina

Informatika

3. ročník

základy práce s textem a grafikou

Svět fantazie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Na základě zrakového vnímání porovnává a třídí linie, tvary, barvy a objekty a zobrazuje ve vlastní tvorbě( za použití různých technik)
  • V tvorbě uplatňuje plošné i prostorové uspořádání linií, tvarů a barev a vhodně je kombinuje
  • Podle svých schopností vytváří různá výtvarná zobrazení, porovnává různé výtvory, inspiruje se jimi a tím nabývá výtvarných zkušeností.
  • Vyjadřuje se o své práci, zdůvodňuje, hodnotí (sebehodnocení). S ostatními komunikuje o jejich výtvorech, je tolerantní k druhým.

barvy základní a odvozené
hra s barvami a linií
pozorování přírodních tvarů a následná práce s nimi(rozvoj fantazie dítěte)
skupinová práce
geometrické tvary jako základ kresby a malby
výtvarné vyjádření v ploše i prostoru
objemové modelování
rozvíjení smyslu pro výtvarný rytmus
seznámení s různými technikami

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Hudební výchova

3. ročník

poslechové činnosti

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Dodržuje zavedený režim třídy při učení, rozvrhne si práci a odpočinek.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. S pomocí uplatňuje získané informace v životě (přečte text, spočítá cenu nákupu…).
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
  • 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
  • 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
  • 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
  • 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
  • 3. Z nabídnutých možností volí vhodné způsoby řešení.
  • 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
  • 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

Kompetence sociální a personální
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).
  • 3. Zúčastňuje se akcí pořádaných školou
Kompetence pracovní
  • 3. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu, učí se efektivně využít čas.

    Žáci sestaví fenologický kalendář s pomocí učitele, s pomocí učitele se podílejí na plnění úkolu -"zabezpečení prodeje výrobků na vánočním jarmarku" (rozdělení rolí - kdo bude vyrábět, nabízet, prodávat...); navrhnou plán činností v den vánočního jarmarku.

  • 3. S pomocí učitele vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu.
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. Učí se dodržovat bezpečnost práce a hygienu na pracovišti.
  • 3. Snaží se šetřit životní prostředí (šetří materiál, energii…).
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.
  • 3. Snaží se najít příčiny úspěchu a neúspěchu.
  • 3. Seznamuje se s různými povoláními, zná jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší.
  • 3. Je ochoten podělit se o své nápady popř. je realizovat v kolektivu.