ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 6+2  týdně, P
komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přiměřeně náročné texty čte plynule a s porozuměním, volí odpovídající výrazové prostředky
  • vypracuje ústně nebo písemně zadané úkoly přiměřené náročnosti
  • respektuje pravidla komunikace v rozhovoru s vrstevníky i s dospělými
  • podle potřeby projevu volí vhodné verbální i neverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích
  • na základě vlastních zážitků vytvoří krátký mluvený projev
  • zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním
  • píše věcně i formálně správně jednoduché sdělení
  • sestaví příběh podle obrázkové osnovy

Znalost orientačních prvků v textu

Věcné čtení - čtení jako zdroj informací

Praktické naslouchání - vyjádření kontaktu s partnerem

Aktivní věcné naslouchání - reagování otázkami, zaznamenání informací

Technika mluveného projevu

Vyjadřování závislé na komunikačním záměru

Pravidla a formy společenského styku - rozhovor, telefonický rozhovor

Vypravování - členění jazykového projevu, osnova

Mimojazykové prostředky

Písemný projev - základní hygienické návyky

Technika psaní

Písemný projev - dopis, blahopřání, jednoduchý tiskopis, popis předmětu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

3. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

3. ročník

příprava pokrmů

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

3. ročník

jazyková výchova

Anglický jazyk

3. ročník

Můj domácí mazlíček

Informatika

3. ročník

základy práce s textem a grafikou

Informatika

3. ročník

využití internetu

jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, odůvodňuje a píše správně párové souhlásky uvnitř slov
  • porovnává slova podle jejich významu
  • porovnává a třídí slova podle zobecněného významu - děj, věc, okolnost, vlastnost
  • rozlišuje slovní druhy v základním tvaru, vysvětlí rozdíl mezi ohebnými a neohebnými
  • užívá v mluveném projevu gramaticky správné tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves
  • spojuje věty do jednoduchých souvětí, volí vhodné spojovací výrazy
  • volí vhodné jazykové i zvukové prostředky k vytvoření vět podle postoje mluvčího
  • odůvodňuje pravopis vyjmenovaných slov a slov příbuzných
  • odůvodňuje psaní velkých písmen ve vlastních jménech osob, zvířat a v místních

Zvuková stránka jazyka

Abeceda

Slovo a jeho význam - slova souznačná a protikladná, slova příbuzná

Vyjmenovaná slova - lexikální pravopis

Druhy slov

Skloňování podstatných jmen

Časování sloves

Velká písmena - vlastní a místní jména

Věta jednoduchá a souvětí

Základní skladební dvojice

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Informatika

3. ročník

základy práce s textem a grafikou

literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte a přednáší zpaměti přiměřené texty ve vhodném frázování a tempu
  • vyjadřuje své pocity z přečteného textu
  • rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, poznává a tvoří rým
  • vysvětlí rozdíl mezi pohádkou a vyprávěním
  • pracuje tvořivě s literárním textem, dramatizuje děj

Hlasité čtení a recitace

Poslech literárních textů

Základní literární pojmy - pozie, próza, pohádka, spisovatel, básník, divadelní hra, herec, režisér

Dramatizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Stavba mediálních sdělení

Vnímání autora mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Dodržuje zavedený režim třídy při učení, rozvrhne si práci a odpočinek.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. S pomocí uplatňuje získané informace v životě (přečte text, spočítá cenu nákupu…).
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
  • 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
  • 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
  • 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
  • 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
  • 3. Z nabídnutých možností volí vhodné způsoby řešení.
  • 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
  • 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
  • 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
  • 3. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 3. Porovná různá tvrzení.
  • 3. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje.
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce.
  • 3. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce.
  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
  • 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
  • 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 3. Hájí svůj názor na věc.
  • 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. Vytváří jednoduchá třídní pravidla, dodržuje je a přijímá důsledky
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Přiměřeně svému věku pomáhá lidem ve svém okolí.
  • 3. se spolužáky sbírá dostatečné množství informací
  • 3. Neodmítá návrhy ostatních pro řešení společných záležitostí; dovede se k nim vyjádřit; netrucuje, když neprosadí svůj názor.
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
  • 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).
Kompetence pracovní
  • 3. Seznamuje se s různými povoláními, zná jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší.