ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Pracovní činnosti


Mgr. Iva Jandová, 1  týdně, P
práce s drobným materiálem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -vytváří předměty
    - trhá, lepí, mačká, stříhá, polepuje, vystřihuje, překládá a skládá papír
    - navlékne jehlu, udělá uzel
    -stříhá textilii, umí ji slepit, vyrobí jednoduchý textilní výrobek
    -pracuje s modelovací hmotou
  • -pracuje podle slovního návodu a předlohy

- vlastnosti materiálu /přírodniny, modelovací hmota, papír a karton, textil, drát, fólie aj./

- pracovní pomůcky a nástroje - funkce a využití

- jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Mezilidské vztahy

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Matematika

3. ročník

Čísla a početní operace do 1 000

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

jazyková výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

konstrukční činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - sestaví a rozebere stavebnicové prvky

- stavebnice /plošné, prostorové, konstrukční/, sestavování modelů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Rozvoj schopností poznávání

Poznávání lidí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Matematika

3. ročník

Čísla a početní operace do 1 000

pěstitelské činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -provádí pozorování přírody a hodnotí výsledky pozorování a zaznamenává je
  • -pečuje o pokojové rostliny
    -pečuje o pokojové rostliny
    - zaseje semena

- základní podmínky pro pěstování rostlin, půda a její  zpracování, výživa rostlin. osivo

- pěstování rostlin ze semen v místnosti, na zahradě /okrasné rostliny, léčivky, koření, zelenina aj./

- pěstování pokojových rostlin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Ekosystémy

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

příprava pokrmů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -připraví stolování
    -upraví na lavici místo pro svačinu
    -prostře stůl
    -připraví jednoduchý pokrm-studená kuchyně
  • -dodržuje pravidla slušného chování při stolování

- jednoduchá úprava stolu, pravidla správného stolování

- základní vybavení kuchyně

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Dodržuje zavedený režim třídy při učení, rozvrhne si práci a odpočinek.
  • 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
Kompetence komunikativní
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).
Kompetence pracovní
  • 3. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu, učí se efektivně využít čas.

    Žáci sestaví fenologický kalendář s pomocí učitele, s pomocí učitele se podílejí na plnění úkolu -"zabezpečení prodeje výrobků na vánočním jarmarku" (rozdělení rolí - kdo bude vyrábět, nabízet, prodávat...); navrhnou plán činností v den vánočního jarmarku.

  • 3. S pomocí učitele vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu.
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. Učí se dodržovat bezpečnost práce a hygienu na pracovišti.
  • 3. Snaží se šetřit životní prostředí (šetří materiál, energii…).
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.
  • 3. Snaží se najít příčiny úspěchu a neúspěchu.
  • 3. Je ochoten podělit se o své nápady popř. je realizovat v kolektivu.