ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Matematika


Zdeněk Boček, 4+1  týdně, P
Čísla a početní operace do 1 000
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Používá čísla do 1 000 k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
  • čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1 000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
  • Užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
  • Provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

Sčítání a odčítání dvojciferných čísel do 100
Násobení a dělení v oboru malé násobilky
Vytváření, zápis a řešení slovních úloh
Přirozená čísla do 1 000
Číselná osa
Zaokrouhlování
Sčítání a odčítání, odhad a kontrola výsledku
Násobení a dělení v oboru i mimo obor násobilek
Vytváření a řešení slovních úloh
Násobení a dělení dvojciferných čísel jednocifernými
Rovnice
Dělení se zbytkem
Příklady se závorkami
Matematické hry a soutěže
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

3. ročník

Úvod do učiva

Německý jazyk

8. ročník

Uvedení

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

3. ročník

konstrukční činnosti

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí jednoduché převody jednotek míry, hmotnosti, času a objemu
  • Používá jednotky délky k měření, umí změřit rozměry geometrických útvarů a vyjádřit je ve vhodných jednotkách
  • Popisuje složitější závislosti z praktického života
  • Doplňuje náročnější tabulky, schémata, posloupnosti čísel

Měření času, převody jednotek (míry, hmotnosti, času a objemu)
Práce s tabulkami, grafy, diagramy
Jízdní řády

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Informatika

3. ročník

základy práce s textem a grafikou

Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozezná, pojmenuje, vymodeluje, narýsuje a popíše základní rovinné útvary a pozná jednoduchá tělesa; nachází v realitě jejich reprezentaci
  • Rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině

Kružnice, obdélník, trojúhelník, kruh, čtyřúhelník, mnohoúhelník, čtverec
Kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec
Délka úsečky, různá měřidla
Jednotky délky: mm, cm, dm, m
Rýsování - bod, přímku, úsečku, trojúhelník, obdélník, čtverec, kružnici
Různoběžky, rovnoběžky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

3. ročník

konstrukční činnosti

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Informatika

3. ročník

základy práce s textem a grafikou

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Dodržuje zavedený režim třídy při učení, rozvrhne si práci a odpočinek.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. S pomocí uplatňuje získané informace v životě (přečte text, spočítá cenu nákupu…).
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
  • 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
  • 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
  • 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
  • 3. Z nabídnutých možností volí vhodné způsoby řešení.
  • 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
  • 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
  • 3. Porovná různá tvrzení.
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
  • 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
  • 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 3. Hájí svůj názor na věc.
  • 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
Kompetence pracovní
  • 3. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu, učí se efektivně využít čas.

    Žáci sestaví fenologický kalendář s pomocí učitele, s pomocí učitele se podílejí na plnění úkolu -"zabezpečení prodeje výrobků na vánočním jarmarku" (rozdělení rolí - kdo bude vyrábět, nabízet, prodávat...); navrhnou plán činností v den vánočního jarmarku.

  • 3. S pomocí učitele vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu.
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.
  • 3. Snaží se najít příčiny úspěchu a neúspěchu.
  • 3. Je ochoten podělit se o své nápady popř. je realizovat v kolektivu.