ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Prvouka


Kateřina Sládková, 2  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Nakreslí jednoduchý plánek svého bydliště a školy a cestu na známé místo, předvídá možná nebezpečí v nejbližším okolí a umí se v nebezpečných situacích správně zachovat
  • Začlení město Český Krumlov do příslušného kraje, pozoruje a popíše rozvoj města a změny v jeho okolí
  • Rozpozná lidský výtvor a přírodninu a vyjádří její estetické hodnoty a rozmanitost.

Naše škola, Dopravní prostředky, značky
Orientace v obci, Významné osoby současného života města
Živá a neživá příroda, Život v přírodě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Český jazyk a literatura

3. ročník

jazyková výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

3. ročník

využití internetu

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porovnává a rozlišuje děj v minulosti, současnosti a budoucnosti.řeší nastalé situace v denním životě, při kterých využívá časové údaje.
  • Vybere si významnou osobnost nebo událost nebo historickou památku a na příkladech vysvětlí jeho význam pro region.Interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije.
  • Na příkladech porovnává minulost a současnost svojí rodiny, lidské společnosti, zvyků a práce lidí – povolání.

Hodiny, kalendář, datum, fáze života, letopočet
Město, osobnosti, památky, báje a pověsti regionu
Domov, rodina,
Lidé a technika

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

3. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

3. ročník

Čísla a početní operace do 1 000

Informatika

3. ročník

využití internetu

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vytvoří jednoduchý rodokmen své rodiny, vysvětlí vztahy rodinných příslušníků.
  • Vybere si několik profesí, popíše a porovná je.
  • Porovná odlišnosti lidských jedinců – etnický původ.

Rodina, rodokmen
Práce dospělých

Soužití lidí - mezilidské vztahy , komunikace, principy demokracie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

3. ročník

Moje rodina

Německý jazyk

8. ročník

Moje rodina

Hudební výchova

3. ročník

poslechové činnosti

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Matematika

3. ročník

Čísla a početní operace do 1 000

Český jazyk a literatura

3. ročník

jazyková výchova

Anglický jazyk

3. ročník

Moje rodina

Informatika

3. ročník

využití internetu

Informatika

3. ročník

bezpečnost na internetu a v síti

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porovnává a hledá rozdíly mezi jednotlivými ročními obdobími, vybere si jedno roční období a zdůvodní výběr.Porovnává změny v přírodě během roku.
  • Roztřídí a porovnává některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, doporučí místo výskytu přírodniny.
  • Vybere si látky (předměty), rozdělí a porovná podle změřených základních veličin za pomoci jednoduchých nástrojů a přístrojů. Výsledky měření písemně zaznamenává.

Roční období
Nerosty, horniny, půda, rostliny, houby, živočichové

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

3. ročník

pěstitelské činnosti

Informatika

3. ročník

využití internetu

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdůvodní nutnost pečovat o své zdraví, uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím znalostí o lidském těle
  • Zvažuje situaci a vybírá její vhodné řešení, kterým by neohrožoval zdraví své ani jiných.
  • Chová se obezřetně při setkání s neznámými lidmi posoudí situaci, která je mu nepříjemná a v případě potřeby zorganizuje pomoc pro sebe i pro jiné dítě. Ovládádá způsoby komunikace s operátory tísňových linek.
  • Zdůvodní řešení dopravní situace za použití základních pravidel účastníků silničního provozu.
  • Pod vedením dospělého řeší mimořádné situace.

Lidské tělo, Zdraví, Prevence nemocí a úrazů,Správná výživa, Výběr a způsoby uchování potravy, Vhodná skladba stravy, Pitný režim Dopravní výchova, Návykové látky a zdraví, Osobní bezpečí, Kritové situace - vhodná a nevhodná místa pro hru
Doprava, Dopravní značky, Důležitá telefonní čísla, Mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Tělesná výchova

3. ročník

plavání

Tělesná výchova

3. ročník

sportovní hry

Tělesná výchova

3. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

3. ročník

atletika

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

3. ročník

příprava pokrmů

Tělesná výchova

3. ročník

sportovní hry

Tělesná výchova

3. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

3. ročník

atletika

Tělesná výchova

3. ročník

plavání

Informatika

3. ročník

využití internetu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. S pomocí uplatňuje získané informace v životě (přečte text, spočítá cenu nákupu…).
  • 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
  • 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
  • 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
Kompetence komunikativní
  • 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
  • 3. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 3. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje.
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce.
  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Hájí svůj názor na věc.
  • 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
Kompetence občanské
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
Kompetence pracovní
  • 3. S pomocí učitele vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu.
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. Seznamuje se s různými povoláními, zná jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší.