Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
3. ročník
Informatika
bezpečnost na internetu a v síti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Desatero pro žáky
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Prvouka 3. ročník Lidé kolem nás Vlastivěda 5. ročník lidé kolem nás |
základy práce s textem a grafikou
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
-psaní jednoduchých textů
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Kreativita
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení
|
Český jazyk a literatura 3. ročník komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 3. ročník jazyková výchova Matematika 3. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Matematika 3. ročník Geometrie v rovině a prostoru Výtvarná výchova 3. ročník Příroda a její proměny Výtvarná výchova 3. ročník Člověk Výtvarná výchova 3. ročník Svět, ve kterém žijeme |
využití internetu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- vyhledávání informací na zadané webové adrese
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Poznávání lidí
Mezilidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
|
Český jazyk a literatura 3. ročník komunikační a slohová výchova Prvouka 3. ročník Místo, kde žijeme Prvouka 3. ročník Lidé a čas Prvouka 3. ročník Lidé kolem nás Prvouka 3. ročník Rozmanitost přírody Prvouka 3. ročník Člověk a jeho zdraví |
ovládání PC
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- požívání přiděleného osobního účtu
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
Komunikace
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Alík
www.alik.cz
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
- 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
- 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
- 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
- 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
- 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
- 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
- 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
- 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
- 3. Z nabídnutých možností volí vhodné způsoby řešení.
- 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
- 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
- 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
- 3. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.
Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.
- 3. Porovná různá tvrzení.
- 3. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje.
- 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
- 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
- 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
- 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
- 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
- 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
- 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
- 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
- 3. Hájí svůj názor na věc.
Kompetence sociální a personální
- 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
- 3. Požádá o to, co potřebuje.
- 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
- 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
- 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
- 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
- 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
Kompetence občanské
- 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
- 3. Vytváří jednoduchá třídní pravidla, dodržuje je a přijímá důsledky
- 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
- 3. Přiměřeně svému věku pomáhá lidem ve svém okolí.
- 3. se spolužáky sbírá dostatečné množství informací
- 3. Neodmítá návrhy ostatních pro řešení společných záležitostí; dovede se k nim vyjádřit; netrucuje, když neprosadí svůj názor.
- 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
- 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).
- 3. Zúčastňuje se akcí pořádaných školou
Kompetence pracovní
- 3. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu, učí se efektivně využít čas.
Žáci sestaví fenologický kalendář s pomocí učitele, s pomocí učitele se podílejí na plnění úkolu -"zabezpečení prodeje výrobků na vánočním jarmarku" (rozdělení rolí - kdo bude vyrábět, nabízet, prodávat...); navrhnou plán činností v den vánočního jarmarku.
- 3. S pomocí učitele vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu.
- 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
- 3. Učí se dodržovat bezpečnost práce a hygienu na pracovišti.
- 3. Snaží se šetřit životní prostředí (šetří materiál, energii…).
- 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.
- 3. Snaží se najít příčiny úspěchu a neúspěchu.
- 3. Seznamuje se s různými povoláními, zná jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší.
- 3. Je ochoten podělit se o své nápady popř. je realizovat v kolektivu.
- 3. Seznamuje se s funkcí peněz, učí se hospodařit.