ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Informatika


Zdeněk Boček, 0+1  týdně, P
bezpečnost na internetu a v síti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software
    - zná zásady práce s počítačem jako elektrickým zařízením
    - zná hlavní součásti počítače a chrání je před poškozením
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s desaterem pro žáky
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - uzpozorní dospělého na případný bezpečnostní problém

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

základy práce s textem a grafikou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici osobního počítače
    - zvládá práci s myší
  • pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru
    - přenáší data mezi dokumenty - např. z internetové stránky do textového nebo grafického editoru
  • vytvoří obrázek v programu Malování nebo Kreslení pro děti
  • vytvoří jednoduchý text v textovém editoru
  • otevře a uloží soubor na určitém místě v počítačové síti

-psaní jednoduchých textů
- kopírování textů a částí textů ze souboru do souboru, z internetových zdrojů
- používání kláves CTRL, SHIFT, DELETE, BACKSPACE, NUMLOCK, CAPSLOCK, ESC, TAB
- jednoduché funkce - označit, kopírovat, vyjmout, vložit - pomocí myši a pomocí klávesových zkratek
- vkládání obrázků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Kreativita

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

3. ročník

jazyková výchova

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

3. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

využití internetu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s desaterem pro žáky
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - uzpozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty
    - používá několik ověřených internetových adres pro vyhledávání
    - učí se rozpoznat podstatné a méně podstatné části vyhledávaných informací
  • seznamuje se s komunikací pomocí internetu
    - seznamuje se s elektronickou poštou
    - seznamuje se s dalšími nástroji pro textovou a hlasovou komunikaci (chat, ICQ, Skype)
  • orientuje se na školním webu

- vyhledávání informací na zadané webové adrese
- ověření relevance informací (aktuálnost, věrohodnost)
- další použití vyhledaných informací
- internerová adresa
- vyhledávací služby na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Poznávání lidí

Mezilidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

ovládání PC
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá přidělený účet v počítačové síti (přihlásí se/ odhlásí se)
  • orientuje se na klávesnici osobního počítače
    - zvládá práci s myší
  • využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie
    - otevře existující dokument
    - pracuje ve výukových programech

- požívání přiděleného osobního účtu
- jednoduché funkce - označit, kopírovat, vyjmout, vložit - pomocí myši a pomocí klávesových zkratek

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Komunikace

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Alík

www.alik.cz

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
  • 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
  • 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
  • 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
  • 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
  • 3. Z nabídnutých možností volí vhodné způsoby řešení.
  • 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
  • 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
  • 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
  • 3. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 3. Porovná různá tvrzení.
  • 3. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje.
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
  • 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
  • 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 3. Hájí svůj názor na věc.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. Vytváří jednoduchá třídní pravidla, dodržuje je a přijímá důsledky
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Přiměřeně svému věku pomáhá lidem ve svém okolí.
  • 3. se spolužáky sbírá dostatečné množství informací
  • 3. Neodmítá návrhy ostatních pro řešení společných záležitostí; dovede se k nim vyjádřit; netrucuje, když neprosadí svůj názor.
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
  • 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).
  • 3. Zúčastňuje se akcí pořádaných školou
Kompetence pracovní
  • 3. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu, učí se efektivně využít čas.

    Žáci sestaví fenologický kalendář s pomocí učitele, s pomocí učitele se podílejí na plnění úkolu -"zabezpečení prodeje výrobků na vánočním jarmarku" (rozdělení rolí - kdo bude vyrábět, nabízet, prodávat...); navrhnou plán činností v den vánočního jarmarku.

  • 3. S pomocí učitele vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu.
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. Učí se dodržovat bezpečnost práce a hygienu na pracovišti.
  • 3. Snaží se šetřit životní prostředí (šetří materiál, energii…).
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.
  • 3. Snaží se najít příčiny úspěchu a neúspěchu.
  • 3. Seznamuje se s různými povoláními, zná jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší.
  • 3. Je ochoten podělit se o své nápady popř. je realizovat v kolektivu.
  • 3. Seznamuje se s funkcí peněz, učí se hospodařit.