ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Přírodopis


Radim Novotný, 2  týdně, P
Uspořádání živého světa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše základní projevy života na Zemi, rozlišuje mezi živou a neživou přírodou

Vznik, vývoj a rozmanitost života na Zemi

Projevy života

Biologické vědy

Živá a neživá příroda
 

Praktické metody poznávání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Aplikuje praktické metody poznávání přírody

Práce s lupou a mikroskopem

Určování přírodnin dle klíče

Založení herbáře či sbírky

Bakterie a viry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uvede význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka

Výskyt a význam bakterií a virů v přírodě

Praktické využití vybraných druhů bakterií

Houby
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dle charakteristických znaků rozpozná naše nejznámější zástupce hub a uvede jejich význam

Houby bez plodnic (kvasinky, plísně)

Houby s plodnicemi (stavba, výskyt a význam, zásady sběru, první pomoc při otravě houbami)

Lišejníky (výskyt a význam)

Říše rostlin
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletivo až k jednotlivým orgánům
  • Vysvětlí princip základních fyziologických procesů rostlin a dokáže je využít při pěstování rostlin
  • S pomocí klíčů a atlasů určuje zástupce rostlin
  • Rozlišuje základní systematické skupiny rostlin

Anatomie a morfologie (kořen, stonek, list, květ, semeno, plod)

Fyziologie (fotosyntéza, dýchání, růst a rozmnožování)

Systém rostlin

Význam rostlin a jejich ochrana

 

Ekologie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zhodnotí vztahy mezi organismy
  • Popíše jednoduchý potravní řetězec
  • Uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí
  • Popíše složky vybraného ekosystému

Vzájemné vztahy mezi organismy

Vztahy mezi organismy a prostředím

Potravní řetězec

Ekosystém

Ochrana přírody a životního prostředí (chráněná území, globální problémy a jejich řešení)

Biologická olympiáda

Kategorie 6. - 7. ročník Školní kolo, okresní kolo a krajské kolo biologické olympiády pro zájemce. Adresa: www.biologickaolympiada.cz Školní kolo - poznávačka a test Okresní kolo - vstupní úkol, laboratorní úkol a teorie Krajské kolo - laboratorní úkol a teorie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.