ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Český jazyk a literatura


Lucie Schinková, 4+1  týdně, P
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • výstižně se dorozumívá vhodnými jazykovými prostředky v dané situaci
  • využívá poznatků o jazyce a stylu k vlastnímu tvořivému psaní

Vypravování - přímá řeč

Popis

Jednoduché komunikační žánry

Zpráva a oznámení

Práce s textem - výpisky z textu

Dopis 
 

Komentář

Zařazování DÍLEN PSANÍ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

6. ročník

Vztahy mezi lidmi

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • samostatně pracuje s jazykovými příručkami
  • třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov

Stavba slova

Tvarosloví - ohebné slovní druhy

Stavba věty jednoduché
Věta jednoduchá a souvětí (rozlišení)

Pravopis

MetodyPostupyFormy práce

výukové programy a testy na PC

výukové programy a internet

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyhledává informace v různých informačních zdrojích
  • reprodukuje přečtený text a interpretuje jeho smysl
  • na základě znalostí lit. teorie tvoří vlastní literární text

Literární druhy: epika, lyrika, drama

Epické žánry: báje, pohádka, pověst, bajka
Lidová slovesnost

Poezie

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících, popř. ve čtenářských portfoliích

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Výchova k občanství

6. ročník

Vztahy mezi lidmi

MetodyPostupyFormy práce

práce s informacemi

internet, encyklopedie, odborná literatura, učebnice, časopisy, knihovny

skupinová práce

Dílna čtení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • formuluje dojmy ze své četby

Práce s vlastními knihami

Komentář

Vytváření čtenářského portfolia

Recitace

třídní kola v 6. roč. (v ostatních ročnících - po domluvě)

OČJ

školní kolo pro žáky 8. - 9. ročníku

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
Kompetence komunikativní
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.