ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Dějepis


Ivo Černý, 2  týdně, P
Úvod do učiva dějepisu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - vysvětlí na konkrétních příkladech důležitost a potřebnost dějepisných poznatků
  • - uvede příklady zdrojů informací o minulosti, pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
  • - vysvětlí počítání křesťanského letopočtu, vyčte základní údaje z časové osy a umí ji vytvořit podle zadaných údajů

význam zkoumání dějin, pojmy HISTORIE, ARCHEOLOGIE
způsoby získávání informací, druhy pramenů
historický čas a prostor, kalendář, letopočet,časová osa
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

6. ročník

Země jako vesmírné těleso

Zeměpis

6. ročník

Kartografie a geografické informace

Výchova k občanství

6. ročník

Vztahy mezi lidmi

Pravěk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - na základě informací získaných i z jiných zdrojů zdokumentuje život lidí oné doby
  • - zhodnotí přínos zemědělství a zpracování kovů pro vývoj lidské společnosti
  • - dá do souvislosti názvy jednotlivých období pravěku s vývojem lidské společnosti

dělení pravěku podle používaného materiálu
vývoj materiálního a kulturního života

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Měření času

Zeměpis

6. ročník

Kartografie a geografické informace

Nejstarší starověké státy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - na základě informací získaných i z jiných zdrojů zdokumentuje život lidí oné doby
  • - rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem nejstarších států
  • - zhodnotí přínos nejstarších států pro další vývoj civilizace
  • - uvede příklady nejvýznamnějších památek starověku

Egypt, Mezopotámie, Indie, Čína - přínos těchto národů pro vývoj civilizace

Komentář

základní zeměpisné údaje o státě: světadíl, velké řeky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Krychle a kvádr

Fyzika

6. ročník

Měření délky

Zeměpis

6. ročník

Kartografie a geografické informace

Výchova k občanství

6. ročník

Vztahy mezi lidmi

Starověké Řecko a Řím
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury pro evropskou civilizaci
  • - zdůvodní, proč byla athénská demokracie vzorem pro novodobé formy vlády

řecké státy a jejich civilizační přínos pro Evropu
římský stát - přínos pro evropskou kulturu a civilizaci
pojmy ANTIKA, DEMOKRACIE

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Trojúhelník

Zeměpis

6. ročník

Kartografie a geografické informace

Tělesná výchova

6. ročník

Atletika

Výchova k občanství

6. ročník

Vztahy mezi lidmi

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.