ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Výchova k občanství


Hana Kozáková, 1  týdně, P
Člověk mezi lidmi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory
  • charakterizuje prostředky masové komunikace, posoudí vliv médií na utváření kultury a na veřejné mínění

Člověk je tvor společenský - vliv rodiny, sociální skupiny - škola, parta, vrstevníci

Komunikace - verbální, neverbální

Etika - zásady společenského chování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Kultura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede příklady zajímavých a památných míst našeho státu a význačných děl z oblasti kultury
  • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování ke kulturním a přírodním objektům a aktivně proti němu vystupuje výstup
  • charakterizuje prostředky masové komunikace, posoudí vliv médií na utváření kultury a na veřejné mínění

Kultura - duchovní a hmotná, umění - pojem krása, kýč  x  vkus, architektonické styly - stavby, díla, umělci

UNESCO - ochrana kulturních památek, památná a zajímavá místa

Média

Víra a náboženství

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Zeměpis

7. ročník

Regiony světa

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

MetodyPostupyFormy práce

výukové programy a testy na PC

výukové programy

vyhledávání na internetu

výukové programy a internet

Přírodní bohatství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování ke kulturním a přírodním objektům a aktivně proti němu vystupuje výstup

Obec, region, země + město Český Krumlov
Ochrana přírody - vztah k přírodě (ChKO, NP); hospodaření se zdroji - voda, suroviny; ekologie - recyklace

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Zeměpis

7. ročník

Regiony světa

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Majetek a vlastnictví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dokáže se rozhodnout, jak vhodně nakládat s penězi
  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady

 

Naše potřeby - primární (biologické) a sekundární (ostatní)

Majetek a vlastnictví - druhy majetku a způsoby jeho nabývání
Hospodaření s penězi, rozpočet, životní úroveň
Vlastnictví, ochrana majetku

 

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Výchova ke zdraví

7. ročník

Mezilidské vztahy a formy soužití

Člověk a stát
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem národ z hlediska své sounáležitosti k českému národu a České republice
  • rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
  • objasní význam důležitých symbolů našeho státu a vyhodnotí příležitosti jejich použití

Formy státu - rozdíl mezi demokracií a totalitou

Volební právo, volební systém, Parlament ČR

Dokumenty - LZPS, VDLP

Práva a povinnosti

Státní svátky a významné dny, významné osobnosti naší historie

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

7. ročník

Regiony světa

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Práva a svobody - beseda s praktickou ukázkou

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem národ z hlediska své sounáležitosti k českému národu a České republice
  • popíše situace, kdy je třeba bránit vlast

Tolerance k národnostním menšinám

Ochrana obyvatel za mimořádných událostí - varovný signál, komunikace s operačním střediskem

Složky obrany státu - Armáda ČR, dobrovolné zálohy a mezinárodní působení AČR jako součásti NATO

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 9. Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.