ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Český jazyk a literatura


Lucie Schinková, 4+1  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JV: užívá správné mluvnické tvary ohebných slovních druhů a tím lépe formuluje text i rozumí jeho obsahu, druhy příslovcí, rozezná spojky P a S
  • prakticky použije jazykové příručky a ověřuje pravopisná pravidla

Tvarosloví včetně neohebných slovních druhů

Skladba: věta jednoduchá - věty jednočlenné, dvojčlenné, větné ekvivalenty
               větné členy - ZVČ a RVČ včetně doplňku
               souvětí podřadné - druhy vět vedlejších, interpunkce

Obohacování slovní zásoby, tvorba slov
Významy slov

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Výchova k občanství

7. ročník

Přírodní bohatství

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Výchova k občanství

7. ročník

Přírodní bohatství

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Výchova k občanství

7. ročník

Člověk mezi lidmi

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Nové obzory 15.-16. století

Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • patřičně pojmenuje vlastnosti, popíše povahu, schopnosti, jednání a chování
  • tříbí svůj cit pro jazyk, orientuje se ve smyslu sdělení, vyjádří pocity

Popis odborný - popis pracovního postupu, popis výrobku a uměleckého díla

Výpisek, výtah - hlavní myšlenky textu

Charakteristika - popis vnitřní:
vlastní charakteristika, charakteristika kamaráda, spolužáka, rodinného příslušníka

Životopis - strukturovaný, nestrukturovaný

Žádost
 

Komentář

Projekt "Kdo jsem?"

Zařazování DÍLEN PSANÍ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Volný čas

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Já a moje rodina

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Dopis

Anglický jazyk

7. ročník

Volný čas

Anglický jazyk

7. ročník

Já a moje rodina

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • na základě vlastního výběru přečte životopis osobnosti, z něhož vybere zákl. informace, zhodnotí a ne/doporučí knihu k přečtení spolužákům
  • LV:na základě tichého čtení převypráví daný text shrne poznatky a dojmy
  • sehraje se spolužáky scénku

Autorské pohádky

Eposy

Balady, romance

Životopis v beletrii (biografie, autobiografie)

Literární chronologie - vývoj literatury po J. A. Komenského

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících (popř. čtenářských portfoliích)
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Svět zvířat

Výchova k občanství

7. ročník

Přírodní bohatství

Výchova k občanství

7. ročník

Kultura

Anglický jazyk

7. ročník

Svět zvířat

Dílna čtení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Práce s vlastními knihami

    Komentář

    Vytváření čtenářského portfolia

    Recitace

    třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

    OČJ

    školní kolo v pro žáky 8. - 9. roč.

    Próza a poezie

    pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

    Soutěž v psaní dopisů

    pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
    • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
    • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
    Kompetence občanské
    • 9. Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
    • 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.