ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Informatika


Josef Lombart, 1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a práce v síti
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu, v počítačové síti a při komunikaci e-mailem
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jednotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém

Desatero pro žáky a pro rodiče
Informační systémy školy

Komentář

Přihlášení do IS školy

Kódování a šifrování dat a informací
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná zakódované informace kolem sebe
  • kóduje a dekóduje znaky pomocí znakové sady
  • zakóduje v obrázku barvy
  • rozumí pojmu šifra

Kódy kolem nás
Kódování informací
Kódování znaků
Kódování barev
QR kódy

Šifrování
 

 

Algoritmizace
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program
  • po přečtení programu vysvětlí, co vykoná
  • ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby
  • používá podmínky pro ukončení opakování
  • spouští program myší, klávesnicí, interakcí postav
  • vybere z více možností vhodný program pro řešený problém
  • hotový program upraví pro řešení příbuzného problému
  • používá souřadnice pro programování postav
  • vytvoří proměnnou a použije její hodnotu
  • v blokově orientovaném jazyku sestaví program
  • umí přečíst program a vysvětlí, co vykoná
  • ověří správnost programu, najde a opraví případné chyby
  • rozdělí program na podprogramy
  • používá cyklus

Vytvoření programu
Opakování s podmínkou
Události
Objekty a komunikace mezi nimi
Práce se souřadnicemi
Práce s proměnnou
Logické operace

Komentář

Programování v blokovém jazyku Scratch

Programování v prostředí Minecraft EDU

Modelování pomocí grafů a schémat
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí známé modely jevů, situací, činností
  • v mapě a dalších schématech najde odpověď na otázku
  • pomocí grafů řeší problémy
  • vytvoří model, ve kterém znázorní více souběžných činností

Standardizovaná schémata a modely
- jízdní řády, mapy
Myšlenkové a pojmové mapy
Orientované grafy
Modely a vývojové diagramy

Počítače a operační systém
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu, v počítačové síti a při komunikaci e-mailem
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jednotlivá pravidla vysvětlit
    - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera
    - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • nainstaluje a odinstaluje aplikaci, aktualizuje
  • vybere vhodný formát pro uložení dat
  • vytvoří jednoduchý model domácí sítě
  • zkontroluje, zda jsou části počítače správně propojeny, nastavení systému či aplikace

Soubory a jejich asociace v OS
Správa souborového systému
Služby sítě a internetu
Role a přístupová práva
Řešení problémů s digitálním zařízením

Informační systémy
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše model informačního systému
    - popíše informační systém, který používá
    - pojmenuje prvky systému a uživatelské role

Školní informační systémy
Popis informačního systému

Komentář

informační systém
uživatel, administrátor
databáze