Učební osnovy
7. ročník
Informatika
Josef Lombart,
1 týdně, P
Bezpečnost na internetu a práce v síti
Dotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu, v počítačové síti a při komunikaci e-mailem
- seznámí se s "desaterem pro žáky" - dokáže jednotlivá pravidla vysvětlit - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
|
Desatero pro žáky a pro rodiče
Informační systémy školy
|
Komentář |
Přihlášení do IS školy
|
Kódování a šifrování dat a informací
Dotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- rozpozná zakódované informace kolem sebe
- kóduje a dekóduje znaky pomocí znakové sady
- zakóduje v obrázku barvy
- rozumí pojmu šifra
|
Kódy kolem nás
Kódování informací
Kódování znaků
Kódování barev
QR kódy
Šifrování
|
Algoritmizace
Dotace učebního bloku:
8
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program
- po přečtení programu vysvětlí, co vykoná
- ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby
- používá podmínky pro ukončení opakování
- spouští program myší, klávesnicí, interakcí postav
- vybere z více možností vhodný program pro řešený problém
- hotový program upraví pro řešení příbuzného problému
- používá souřadnice pro programování postav
- vytvoří proměnnou a použije její hodnotu
- v blokově orientovaném jazyku sestaví program
- umí přečíst program a vysvětlí, co vykoná
- ověří správnost programu, najde a opraví případné chyby
- rozdělí program na podprogramy
- používá cyklus
|
Vytvoření programu
Opakování s podmínkou
Události
Objekty a komunikace mezi nimi
Práce se souřadnicemi
Práce s proměnnou
Logické operace
|
Komentář |
Programování v blokovém jazyku Scratch
Programování v prostředí Minecraft EDU
|
Modelování pomocí grafů a schémat
Dotace učebního bloku:
6
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- vysvětlí známé modely jevů, situací, činností
- v mapě a dalších schématech najde odpověď na otázku
- pomocí grafů řeší problémy
- vytvoří model, ve kterém znázorní více souběžných činností
|
Standardizovaná schémata a modely
- jízdní řády, mapy
Myšlenkové a pojmové mapy
Orientované grafy
Modely a vývojové diagramy
|
Počítače a operační systém
Dotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu, v počítačové síti a při komunikaci e-mailem
- seznámí se s "desaterem pro žáky" - dokáže jednotlivá pravidla vysvětlit - důsledně dodržuje všechny bezpečnostní zásady desatera - důsledně dodržuje pravidla práce v počítačové učebně - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
- nainstaluje a odinstaluje aplikaci, aktualizuje
- vybere vhodný formát pro uložení dat
- vytvoří jednoduchý model domácí sítě
- zkontroluje, zda jsou části počítače správně propojeny, nastavení systému či aplikace
|
Soubory a jejich asociace v OS
Správa souborového systému
Služby sítě a internetu
Role a přístupová práva
Řešení problémů s digitálním zařízením
|
Informační systémy
Dotace učebního bloku:
2
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- popíše model informačního systému
- popíše informační systém, který používá - pojmenuje prvky systému a uživatelské role
|
Školní informační systémy
Popis informačního systému
|
Komentář |
informační systém
uživatel, administrátor
databáze
|