ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Vlastivěda


Renata Prokopová, 1+1  týdně, P
lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už nemohou tolerovat
  • vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
  • orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu
  • rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map, vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy

Rodina – postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy, život a funkce rodiny, fyzická a duševní práce, zaměstnání

Soužití lidí – mezilidské vztahy, komunikace, principy demokracie

Chování lidí – vlastnosti lidí, pravidla slušného chování – ohleduplnost, etické zásady, zvládání vlastní emocionality, rizikové situace, rizikové chování, předcházení konfliktům

Právo a spravedlnost – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy

Vlastnictví – soukromé, veřejné, osobní, společné, hmotný a nehmotný majetek, rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti, hotovostní a bezhotovostní forma peněz, způsoby placení, banka jako správce peněz, úspory, půjčky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Bezpečnost na internetu a práce v síti

Anglický jazyk

5. ročník

Volnočasové aktivity

Anglický jazyk

5. ročník

Lidé

místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se podle světových stran
  • pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území

 

Domov – prostředí domova, orientace v místě bydliště

Škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy, riziková místa a situace

Obec (město), místní krajina – její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce (města), význačné budovy, dopravní síť

Okolní krajina (místní oblast, region) – zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany

Regiony ČR – Praha a vybrané oblasti ČR

Naše vlast – domov, krajina, národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly

Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU, cestování

Mapy obecně zeměpisné a tematické – obsah, grafika, vysvětlivky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Moje škola

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Můj domov

Anglický jazyk

5. ročník

Volnočasové aktivity

lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
  • využívá knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti

Orientace v čase a časový řád – určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, denní režim, roční období

Současnost a minulost v našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny

Regionální památky – péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost

Báje, mýty, pověsti – minulost kraje a předků, domov, vlast, rodný kraj

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

5. ročník

Můj den

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.