ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Matematika


Zdeněk Boček, 4+1  týdně, P
Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí písemné i pamětné početní operace v oboru přirozených čísel
  • Využívá při pamětném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
  • Zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
  • Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
  • Modeluje a určí část celku, používá zápis ve formě zlomku
  • Porovnává, sčítá a odčítá zlomky se stejným základem v oboru kladných čísel
  • Pozná desetinní číslo, zapíše je, porovná jejich velikost, sčítá a odčítá desetinná čísla, násobí a dělí desetinné číslo 10, 100 a přirozeným číslem menším než 10
  • Porozumí významu znaku "-" pro zápis celého záporného čísla a toto číslo vyznačí na číselné ose

Čísla do 1 000 000
Písemné dělení dvojciferným dělitelem
Římské číslice I až X, L, C, D, M
Zlomky, sčítání a odčítání
Desetinná čísla
Seznámí se s pojmem záporné číslo

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

5. ročník

Můj domov

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Přírodověda

5. ročník

člověk a jeho zdraví

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

konstrukční činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Informatika

5. ročník

Úvod do práce s daty

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, sbírá a třídí data.
  • Čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy.

Práce s daty (jízdní řády, ceníky, apod.)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Narýsuje a znázorní základní rovinné útvary, užívá jednoduché konstrukce.
  • Sčítá a odčítá graficky úsečky, určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délky jeho stran.
  • Sestrojí rovnoběžky a kolmice.
  • Určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotku obsahu.
  • Rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru.

Přímka, polopřímka, úsečka, rovnoběžky, kolmice
Konstrukce daných rovinných útvarů
Trojúhelníková nerovnost
Úhly rovinných útvarů
Výpočty obvodů a obsahů daných geometrických tvarů
Výpočet povrchu krychle a kvádru
Vzájemná poloha dvou kružnic

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

konstrukční činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky

Slovní úlohy
Číselné a logické řady, magické čtverce, obrázkové řady

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.